Wednesday, January 01, 2020

Koleksi Tazkirah Pilihan 117




Hargai orang lain, siapapun dia, dan jangan pernah menaruh dendam kepada siapapun. Isi setiap hari anda dengan senyum dan kebaikan.

Ketika berlalu satu ujian, jangan kembali leka sebagaimana sebelumnya,

istiqamah dalam perubahan, moga keperitan yang sama tidak berulang.

Meninggalkan amal krn manusia adalah riya', mengerjakan amal krn manusia ialah syirik. IKHLAS adlh apabila kamu dijaga Allah drpd keduanya. (Fudhail)

Alhamdulillah..hidup ini 1 perjuangan yang penuh teka teki, kita boleh memilih yg baik dan kita juga boleh tersilap langkah memilih sesuatu yg salah, percayalah setiap hari mohon doa pada Allah swt minta di kuatkan iman, jangan di bolak balikkan hati kita, istiqomah jangan fikir apa org nak kata & nilai tentang kita. Jangan hidup atas kata kata serta pandangan manusia, kita buat sesuatu untuk Allah pandang dan suka. Maka hidup kita akan di rahmati.
..
🌹Ustazah @ustazahasmaharun


Musibah berulang, kerana dosa yang berulang. Titik.

Orang yang menipu orang lain akhirnya akan hilang kepercayaan pada dirinya sendiri. Justeru, ketika dia menipu, dia hakikatnya menipu dirinya sendiri!


Orang bijak mudah mengenal orang bodoh kerana mereka pernah bodoh. Tapi orang bodoh sukar mengenal orang bijak kerana mereka tidak pernah bijak.
Orang baik, menyembunyikan keaiban orang kerana mereka cintakan persaudaraan. Tetapi orang jahat menyebarkannya kerana suka pada persengketaan.


Orang bijak mudah mengenal orang bodoh kerana mereka pernah bodoh. Tapi orang bodoh sukar mengenal orang bijak kerana mereka tidak pernah bijak.
Orang baik, menyembunyikan keaiban orang kerana mereka cintakan persaudaraan. Tetapi orang jahat menyebarkannya kerana suka pada persengketaan.


Nak tau bila syaitan dah mula kuasai diri kau?
Bila kau sedar maksiat dibenci Allah dan mendatangkan dosa tapi kau tetap buat.
Sambil bisik dalam hati, 'nanti boleh taubat!'
Astragfirullah!



Saya tak tahu orang lain macam mana, tetapi dulu saya selalu buat amal kerana nak dapatkan DUNIA SEMATA-MATA.
Saya buat solat dhuha kerana nak mudah dapat duit atau harta, saya buat solat tahajud kerana nak cemerlang exam, saya jaga solat fardhu 5 waktu sebab nak semua kerja saya mudah, saya buat sedekah dan korban sebab nak dapat "pulangan duit", dan seumpamanya.
Mula-mula saya rasa TAK SEDAP hati.
Tetapi, akibat talbis Iblis (tipu daya Iblis), saya menjustifikasikan atau "membenarkan" perbuatan saya dengan alasan,
"At least aku buat, daripada tak buat apa-apa."
Dan juga beberapa alasan lain. Saya terus menerus dengan alasan ini hingga saya dapat macam-macam daripada apa yang saya NAK. Bisnes saya kehadapan, daripada takde apa-apa hingga dapat motor dan akhirnya kereta, dan banyak lagi.
Bukan takde orang tegur, ada saja. Tapi saya tak pedulikan pun. Sebab saya ada "alasan kukuh". Perkara ini berterusan hinggalah satu hari saya terfikir,
"Aku buat semua ini, untuk apa actually? Untuk apa?"
Saya diam, dan menangis. Saya tiba-tiba rasa hina sangat. Saya tahu, apa saya buat itu tak dosa. Memang tak berdosa. Tapi.. saya rasa "kosong". Kosong dari roh iman, kosong dari roh perjuangan dan lebih dari itu, kosong dari roh IKHLAS.
Saya faham, ikhlas takkan datang begitu saja. Ia ambil masa, sebab permulaan ikhlas untuk datang adalah PAKSA. Tetapi saya juga faham, ikhlas takkan juga datang jika NIAT AWAL saja tak betul. Kalau nak dunia semata-mata, bila ikhlas tu akan datang?
Saya tarik nafas panjang, dan mulai saat tu, saya berazam dan nekad untuk buat semua perkara ni semata-mata kerana Allah. Saya paksakan diri saya untuk terus buat.
Walau sekarang ni pun masih banyak kali susah nak dapatkan ikhlas tu, walau niat kadang2 asyik nak dunia je, at least NIAT awal-awal saya tak macam dulu lagi. Saya usaha nak perbaiki lagi niat.
Moga amal-amal soleh yang kita buat mendatang, bukanlah semata-mata kerana DUNIA. Dari sisi Allah, Dia akan bagi perkara dunia tu, PASTI akan bagi. Tetapi dari sudut kita sebagai HAMBA, buatlah kerana nak redha Allah semata. Bab perkara dunia tu, jadikanlah ia sebagai perkara secondary saja, bukan primary.
Moga kualiti ibadah kita semakin meningkat dari hari ke hari. Moga Allah ampunkan dosa kita dan terima ibadah kita.
Ameen.


Muhasabah malam ini.
Pernah suatu hari, Imam Hasan Al-Basri berdiri di tepi kubur kawannya kemudian beliau berpaling kepada seorang lelaki sambil berkata:
“Apa pandangan kamu, sekiranya si mati itu dapat kembali semula ke dunia ini, apa yang akan dilakukannya?“
Lalu lelaki itu menjawab:
“Sudah pasti dia akan beristighfar, solat dan membuat kebaikan..“
Hasan Al-Basri berkata lagi:
“Peluang untuknya sudah tiada. Maka janganlah kamu terlepas peluang ini."
****
Teman..
Jangan sia-siakan masa kita di dunia ni dengan perkara yang tak mendatangkan redha Allah serta tiada manfaat untuk iman.
Gunakanlah masa untuk beramal sebaik mungkin.
Kerana, bila kita mati, segalanya sudah terlambat.


Kebanyakan dari kita sering salah faham, kita fikir mengingati Allah itu hanya saat kita dilanda masalah sahaja. Bila kita dalam kelapangan kita lupa Allah. Betapa derhakanya kita.
Bayangkanlah apa perasaan kamu, jika ada seorang sahabat yang sedang susah dan setiap hari akan menghubungi kamu. Bercerita, berkongsi duka. Kamulah satu-satunya teman akrab yang memahami dirinya.

Orang miskin mentafsirkan kekayaan itu sebagai sebuah kekayaan manakala orang kaya mentafsirkan pengaruh itu sebagai kebahagian.
Itulah tafsiran berbeza orang terhadap erti dan makna kebahagiaan. Merasa bahagia sudah pasti menjadi cita-cita semua orang tetapi jika kita bercita-cita untuk bahagia sebenarnya kita tidak akan bahagia.
Seterusnya, kita juga dapat melihat terdapat orang yang memiliki kekayaan tetapi tidak hidup bahagia dan ada orang yang memiliki pengaruh tetapi tidak juga merangkul yang namanya bahagia.



Cukuplah kita tahu yang pada waktu itu kita tak mampu berbuat apa-apa melainkan menyerahkan bulat-bulat aturan hidup kepada yang Maha Merancang segala sesuatu dia atas sana.
Sungguh kerdil kita di hadapanNya saat itu. Pergantungan saat itu hanya padaNya. Siapa kita yang berhak mempersoalkan takdir tersebut.



Anggaplah ia ujian sebagai teguran tanda kasihNya. Cubaan untuk menduga apakah kita tahu apa yang Dia redha dan dimurka?
Hikmah dalam rasa sedih ini tidak lain adalah untuk mendekatkan kembali kita kepada cinta Sang Pencipta sebelum mencintai hambaNya. Bukan suatu yang mudah tetapi begitulah kejadian yang telah diciptakan Yang Esa.

No comments: