Monday, November 09, 2009

Kata-kata yang baik


Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Maknanya hari ini kita boleh bercakap tapi esok belum tentu lagi, berapa ramai orang yang mulutnya tiba-tiba tak boleh bercakap. Hilanglah satu nikmat dalam hidupnya itu. Sebelum maknanya tak buat lagi, kalu dah buat kita panggil selepas. Kerap kali kita menyesal selepas mengeluarkan kata-kata. kadang-kadang tak sengaja, dan kadang-kadang memang sengajapun. Apalah salahnya kalau kita menggunakan kata-kata yang baik yang baik, berapa sen ruginya kita. Kenapa tak guna, mungkin sebab kita dah memang pasang niat awal-awal lagi nak kata-kata yang tidak baik. Supaya orang yang dengar sakit hati. Kalau lah orang lain itu adalah kita adakah kita suka.

[2:83] Dan (ingatlah), ketika Kami mengambil janji dari Bani Israil (yaitu): Janganlah kamu menyembah selain Allah, dan berbuat kebaikanlah kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia, dirikanlah shalat dan tunaikanlah zakat. Kemudian kamu tidak memenuhi janji itu, kecuali sebahagian kecil daripada kamu, dan kamu selalu berpaling.

Ada orang yang Allah bagi tak boleh bercakap. Dia nak bercakap tapi tak boleh. Tapi kita boleh bercakap..oleh itu fikir-fikirkan. Betapa besarnya nilai erti syukur. Ucapkanlah Alhamdulillah. Tanda terima kasih kita pada Allah. Betapa indahnya kita ucap Alhamdulillah kita dapat pahala.


قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ

audio[2:263] Perkataan yang baik dan pemberian ma'af167 lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan si penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.




وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُوْلُواْ الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينُ فَارْزُقُوهُم مِّنْهُ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفاً

audio[4:8] Dan apabila sewaktu pembagian itu hadir kerabat270, anak yatim dan orang miskin, maka berilah mereka dari harta itu271 (sekedarnya) dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang baik.


No comments: