Tuesday, June 19, 2018

KTP 074

*Jahat atau Baik kita.*
*Solat jangan ditinggalkan.*
*Solat Bukan sebab kita baik.*
*Solat sebab perintah Allah.*
*Solat kita adalah lambang Kehidupan kita...*
*Solat lah ...Kerana Allah menjanjikan Rahmat, kebahagiaan, keberkatan hidup & rezeki...*
*NABI saw tidak kagum dgn pangkat & kekayaan manusia.*
*Kalau dah mati...*
*Dapat anak tak tinggal solat itu bonus..*
*Dapat anak yg pandai Al Quran itu bonus...*
*Sedekah masa hidup itu bonus...*
*Ilmu yg di kongsi itu bonus...*
*dakwahsantai*
*hijrahpendosa..*

Muhasabah pagi ..
Usahlah kagum dengan orang yang dapat menjinakkan binatang yang buas, tapi kagum pada orang yang dapat menjinakkan nafsunya yang buas..
Apabila nafsu itu sudah sepakat dan selari dengan kehendak Allah dalam setiap ketaatan maka jadilah nafsu itu tunggangangnya...
itulah karamah sebenar ahli makrifat..
Duduklah berteman keinsafan dan hitunglah dosa yang berselimut dalam diri yang makin menebal sehingga lupa dsn terus lupa segala kemaksiatan & kemungkaran...
hinakanlah diri dengan segala kerendahan hati memohon keampunan Allah


Bersabar dan diam lebih baik. Jika memang jodoh akan terbuka sendiri jalan terbaiknya. Jika tidak, akan diganti dengan orang yang lebih baik.
By
Tere Liye

"Jadilah seorang yang baik, meskipun engkau tidak dilayan dengan baik . Bukan kerana mereka . Tetapi kerana Allah suka kepada orang yang baik"
"When your problems give you 100 reasons to cry, your faith in Allah should give you 1000 reasons to smile."

Nasihat buat diri
Tuntutlah ilmu
Kerana dia akan menjadi teman
Dalam kubur nanti

Muka nampak masam
Rupa rupa tiada hubungan dgn Allah

Kita bergantung pada Allah
Maka selamat lah kita

Dear diri sendiri,
Jangan sesekali kamu menunda atau melambat-lambatkan solat kamu. Belajar untuk menjaga dan mempercepatkan waktu solatmu kerana solat menghubungkan hamba dengan penciptaNya.

Apabila Umar r.a memasuki rumah dan bilik Nabi s.a.w dan dilihatnya keadaan uzur tempat yang didiami oleh baginda Nabi, beliau berkata :
“Wahai Rasulullah, berdoalah moga kamu diberikan keluasan dan kesenangan buat umatmu kerana Parsi dan Rom telah disenangkan dunia mereka serta menikmati kemewahan dunia sedangkan mereka tidak beribadah kepada Allah.”
Lalu nabi memberi menjawab
يا ابن الخطاب ، إن أولئك قوم عجلوا طيباتهم في الحياة الدنيا
"Mereka itu adalah orang-orang yang disegerakan kesenangan mereka di dunia ini. " (Riwayat Al-Bukhari)
Lalu bersegera Umar beristighfar..MARILAH kita beristighfar setiap kali 'terkagum' & terpesona dengan kekayaan mereka yang tidak beriman & mendapatkan harta dengan cara salah.
#DrZaharuddinAbdRahman


Berziarah dan berkumpul di musim raya sepatutnya menambah pahala dan
BUKAN mencipta pelbagai dosa melalui mata & lisan kita.
Bukan pula medan menunjuk kemampuan diri, apatah lagi untuk membanding diri dengan orang lain, sama ada pada besarnya kenderaan, hebatnya pakaian, meriahnya hiasan, jumlah duit raya & harta.
Redhalah dengan apa yang sedang kita miliki, jangan sesekali merasa diri ‘lebih' atau ‘kurang'.
Bebaskan diri dari rantaian kebanggaan & kehinaan kerana pemilikan dunia ini.
#DrZaharuddinAbdRahman

Musim cuti ini, antara doa ketika keluar meninggalkan keluarga atau harta. Agar kita tinggalkan mereka sementara waktu dan selamat semuanya dalam penjagaan Allah swt.
#DrZaharuddinAbdRahman

Jika kagum kepada seseorang, jangan terlalu dekat dengannya. Sebab kedekatan mendedah kekurangan.
Dan kekurangan menghakis kekaguman. Rembulan sangat cantik jika dilihat dari kejauhan. Jika didekati, terlihat juga kekurangannya.
- kalam sahabat: Ustaz Dr Umar Mad Noor
Benar kata HAMKA...semakin sempurna gading akan semakin terserlah retaknya.


Cinta itu indah. Antara keindahan cinta ialah membebaskan. Bukan dinamakan cinta jika membelenggu. Justeru, dengan cintaNya Tuhan menganugerahkan pilihan!

Selalunya kita mula mengenal diri kita yang sebenar apabila kita kehilangan.

Sujud...sujudlah dengan penuh penghayatan dan lama. Kita pasti akan merinduinya nanti.

Kurnia Allah itu bukan sahaja dengan memberi tetapi juga dengan menahan. Selalu Allah menahan apa yang kita inginkan untuk menyelamatkan.

Jika terpaksa, tentukan jarak tetapi jangan memutuskan.
Jika tidak membantu, tidak mengapa tetapi jangan membuntu.
Jika tidak senyum, cukup dengan selamba tetapi jangan masam.
Jika tidak dapat menjadi garam yang memasinkan ikan, jangan jadi langau yang membusukkannya.
"Better bend than break"


Jika ingin melihat ketaatan anak kepada diri mu...lihat ketaatan diri mu kepada suami mu.
Jika ingin melihat ketaatan isteri mu kepada Mu...lihat ketaatan diri mu kepada Allah.
Jika ingin mendapat kemudahan dalam mendidik anakmu, taatilah kedua ibu-bapa mu.
Wahai suami, baiki hubungan mu dengan Allah, nescaya taatlah isteri mu kepada Mu
Wahai isteri, baiki hubungan mu dengan suami, nescaya taatlah anakmu kepada Mu.
Wahai anak, taatilah kedua ibu-bapa mu, maka akan taatlah anak mu kepada Mu kelak dan hidup mu akan diberkati.
Masing-masing mesti melihat pada peranan dan kelemahan diri dan memperbaikinya, insya-Allah kebaikan akan menjelma dalam rumah tangga dan keluarga.


Anugerah paling berharga dalam kehidupan di dunia ini ialah apabila diampunkan segala dosa sebelum kembali ke akhirat.
Itulah permintaan kita ketika bertemu Al Qadar. Kita tidak minta rupa, harta dan kuasa...kerana semua itu boleh dikurniakan Allah kepada sesiapa sahaja. Tetapi keampunan dan kemaafan Allah hanya untuk insan pilihanNya.
Bayangkan betapa cinta Allah kepada hambaNya, Dia masih sudi untuk terus memilih dikalangan yang berdosa untuk dicintaiNya!

Jom berlumba buat baik bukan berlumba mengatakan orang lain tidak baik!
(Peringatan buat diri yang masih insan -pelupa)

Sahabatku,jagalah solat awal waktu dan buat dakwah setiap hari nanti Allah akan bantu saat kita susah dan dizalimi-ebitlew

Hye awak.tolong kirim salam dekat orang tu. Cakap kat dia saya sayang dan cakap saya sangat cintakan dia kerana kerana Allah. Cakap kat satu-satunya bidadari saya tu..sayang bidadariku... Assalamualaikum bidadariku. Selamat hari lahir buat bidadariku ini ...hye bidadariku sayang....i love u...i love u...i love u so much. Abang cinta sayangkanmu bidadariku sampai syurga selamanya insyaAllah..sayang bidadariku sentiasa sweet17...umur syurga sentiasa..
Dulukan sayang,ada beberapa perkara abang nak buat tanpa sokongan dirimu perkara tersebut Allah buat tak jadi. Tapi setiap perkara yang disokong oleh dirimu semua menjadi baik dan berkat. Betulkan doa bidadari ini sangat makbul..walau bab pilih kereta atau kerja..suami isteri yang satu hati,satu cinta,satu matlamat,satu fikir,satu maksud mampu melakukan apa sahaja dengan izin Allah. Hilangnya kesatuan hati 'ijtamiat qulub' diantara suami isteri hilanglah keberkatan buat keluarga dan umat ini..
Sebab inilah wanita yang bersama diriku saat belum ada kerja,belum ada lesen,belum ada apa-apa. Allah jadikan doa isteri ini sangat makbul. Ramai orang rajin,hebat,pandai tapi mereka lupakan doa ibu dan doa isteri mereka. Mereka takkan kemana-mana. Dicabut rasa bahagia dalam hatinya..
Terima kaseh Allah beri padaku anugerah yang teramat dan paling indah ini. Ya Allah berilah bidadariku sentiasa sihat. Sentiasa cantik. Sentiasa bahagia. Bahagiakanlah hatinya yang telah banyak berjuang dan berkorban dalam hidupku ini..berilah kami dapat berpegangan tangan sentiasa dalam dunia dan berpegangan tangan melangkah masuk syurga..dapat suap makan didunia dan suap menyuap dalam syurga. Saling mencintai didunia dan mencintai disyurga..
Benar orang kata berkahwin itu rezeki. Tapi syaratnya jaga perintah Allah dan menghargai pasangan. Hargai isteri. Hargai nikmat Allah bagi..ramai kita berkahwin tapi rezeki jadi sempit dan semakin tak bahagia sebab kurangnya rasa syukur pada Allah dan sifat menghargai. Itulah sifat iman-ebitlew

Dalam sibuk beraya. Semua orang gembira. Menggembirakan ramai orang dapat pahala. Tapi adakah isteri kita gembira? Orang yang 24jam sehari bersama kita. Yang hidupnya untuk Redha Allah. Hidupnya sentiasa berkhidmat untuk suami..janganlah sakitkan atau marah-marah isteri hari raya yang mulia ini..syukurilah ada teman disisi kerana Allah..
Saya sedih bila suami marah isteri di hari raya ini. Kasihankan isteri. Dari nak pergi berjalan. Suami marah jika isteri bersiap lama. Kenapa lama sangat. Takyah pergi rayalah. Duduk rumah jer senang. Sambil cakap kita suami kadang-kadang pegang telefon. Duduk depan tv. Isteri kelam kabut siapkan anak-anak. Siapkan baju suami dan anak-anak. Buat susu anak. Siapkan baju berjalan kalau kotor. Bawa pampers. Bawa susu. Bawa tisu basah. Bawa baju spare dia kalau anak kotorkan baju dia. Bawa air masak. Bawa mainan anak. Bawa duit raya dalam sampul. Lepas tu mandikan anak-anak. Dah siap semua anak nak berak. Kena salin semua semula..sambil siapkan kena marah. Ada suami kuat marah. Marah-marah. Masam muka. Isteri bersiap lawa-lawa marah. If selekeh pun marah. Sedihkan...
Dah siap, takde pun suami nak puji isteri. Patutnya cakap terima kaseh sayang. Lawanya isteri abang. Bercahaya cantik menawan. Siapa bagi, Allah bagi.
Begitu juga di rumah. Ramai orang datang rumah. Kadang-kadang isteri kelam kabut masak dan nak bersiap dan nak layan tetamu. Dalam masa nak jaga anak. Nak kemas semula rumah. Nak buat air. Nak angkat hidangkan. Nak buat susu anak. Nak basuh berak anak. Nak mandikan anak. Nak layan anak. Nak cantikkan diri sambut tetamu...
Mereka kurang tidur,kurang makan,kurang rehat,semuanya tak sempurna untuk sempurnakan hidup suami dan anak-anaknya..semuanya kerana Allah. Mereka tak nak apapun. Begitulah sepatutnya kita bantu dan jangan marah-marah mereka..sayangi mereka juga kerana Allah..
Sahabatku semua senyuman isterimu ialah rahsia keberkatan dalam hidupmu. Itulah akhlak Nabi saw. Kemuncak agama ialah Takwa. Hasil atau bukti takwa ialah akhlak mulia. Bagaimana nak tahu akhlak dah baik ke belum. Cuba lihat bagaimana bertutur dengan isteri. Sahabatku isterimu ialah cermin dirimu suami. Bagaimana iman,kasih sayang yang kamu curahkan begitilah sifat dan akhlak isterimu. Lelaki ArRijal..lelaki. pemimpin ketua..sayangilah dan berilah khidmat buat ibubapamu. Dan isterimu....-ebitlew



Selamat hari raya Aidilfitri pada semua. Taqabballahu minna wa minkum. Semoga Allah tambahi kebaikan, rahmat, kesihatan, cinta sampai syurga buat tuan puan semua yang saya kasihi kerana Allah. Allah sayang semua..
Terima kaseh sayangku bidadariku kerana sentiasa ada disisi abang dalam perjuangan ini. Terima kaseh kejut sahur,terima kaseh siapkan buka,terima kaseh sudi berkorban dalam perjuangan agama ini. I love u sayangku. Hanya Allah membalas dirimu wahai bidadariku.
InsyaAllah berkat kesabaranmu seperti kita puasa sebulan. Hari ini kita seronok nikmat raya. Orang yang jaga agama dengan sebaiknya dalam hidup. Dia akan beraya sebenarnya dalam syurga.
Dalam syurga ada sungai madu...sungai susu...sungai arak...sungai dan air yang sangat jernih. Tidak nampak tepiannya. Semua orang muda. Setiap hari seronok. Takde air mata sedih lagi. Hari raya ziarah semua orang. Begitulah amalan ziarah ini dalam syurga Ada hari boleh ziarah Rasulullah saw. Gembira tiada sedih. Senyum sentiasa tiada masam. Tiada lagi penyesalan melainkan masa hidup di dunia tanpa dakwah dan zikir. Paling nikmat ialah mendapat keampunan dan Redha Allah. Itulah segalanya..
Wahai bidadariku nanti semua kita nak boleh dapat yer dalam syurga. Semuanya dan segalanya. Apa sahaja. Nanti dirimu yang cantik ini akan berjuta kali lagi cantik dari bidadari dalam syurga. Tiada kecantikan dan kehidupan melaiankan kehidupan akhirat. Tiada yang tak cantik dalam syurga..
Tapi dalam dunia kena sabar. Teruskan berdakwah. Teruskan berjuang di jalan Allah. Teruskan solat awal waktu. Buat lelaki berjemaah di Masjid seperti Ramadhan. Teruskan baca Al-Quran. Teruskan tutup aurat. Teruskan makmurkan masjid. Nanti segalanya menanti..
Keluarga kita akan dikumpulkan kembali dalam syurga. Diberi nikmat dan layanan sebenarnya. Makan tanpa sakit lagi. Seronok bahagia 24 jam. Ya Allah terimalah kami semua-ebit lew


Sebak rasa dapat Tarawih,Tazkirah dan Qiamulail bersama KDYMM Sultan Muhammad V. Syukur pada Allah..
Bukan senang nak cari pemimpin yang Tawaduk begini. Selalu kemana-mana pakai jubah lengan pendek jer..jaga solat berjemaah walau dimana pun.
Masa mula-mula lantik YDPA dulu saya ada berdoa supaya Allah ketemukan dengan KDYMM YDPA ini..dari pertama perlantikan YDPA Solat Subuh berjemaah di Masjid. Subhanallah. Allah punya dunia ini..walau seorang raja berusaha menjadi hamba Allah..daulat tuanku ditukar kepada Allahuakbar. Allah Maha Besar..beliau tak bagi orang tunduk sembah..sebak lak rasa..
Semua Khalifah dulu sangat menjaga solat. Aisyah ra kata apabila azan dilaungkan Nabi saw seolah-olah tak kenal kami. Saidina Umar ra berkata, sesiapa sempurnakan solat,dia akan sempurnakan perintah Allah yang lain. Siapa cuaikan solat dia akan cuaikan perintah Allah yang lain.. Bagaimana kita boleh bahagia tanpa dahi sujud pada Allah..
Ramai penuh masjid datang solat bersama. Rupanya begini setiap tahun di kelantan. Rakyat solat dan menanti LailatulQadar bersama sultannya..
Sedih bila baca pasal fitnah dan cacian kepada KDYMM YDPA. Semoga Allah lindungi kita semua. Sebab setiap fitnah kita kepada orang lain dosanya lebih teruk dari membunuh. Inikan pula kepada orang yang hidupnya zuhud begini..setiap cacian kita, kita akan tanggung. Setiap tulisan atau ucapan kita tidak akan terlepas diakhirat nanti..
Cuba lihat terkini surat Istana potong elaun dirinya dan majlis jamuan raya. Kita orang biasa pun ada majlis makan-makan raya..
Semoga Allah lindungi KYDMM YDPA dari segala fitnah dan semoga Allah terus rahmati dan berkati hidup dan umur dalam ketakwaan serta diRedhai Allah
Ya Allah rahmatilah KDYMM YDPA Sultan Muhammad V dan rahmatilah negara kami Malaysia dengan Takwa dan akhlak yang mulia
Syukur dapat hadiahkan beberapa buku tulisan saya. IsterikuBidadari dan TangisanUmat. Pohon doakan saya nak buat program keluargasunnah untuk semua pemimpin Islam. Siapalah kita tanpa Redha Allah. Kita tiada jika Allah tak jadikan kita. Dijadikan Allah itu nikmat dan nikmat itu dirasai jika kita kenal Allah. Pohon doa semua juga supaya saya dapat buat sesuatu untuk anak remaja kita yang tersasar sedangkan mereka anak yang baik -ebitlew

No comments: