Sunday, July 29, 2018

Koleksi Tazkirah Pilihan 077

*#Menjaga Aib:*

_"Seseorang yang memiliki sifat warak tidak akan mempedulikan keaiban orang lain kerana ia sibuk memikirkan keaiban pada dirinya sendiri. Ibarat orang yang sedang sakit tidak mungkin menghiraukan kesakitan orang lain kerana sibuk memikirkan penyakitnya sendiri."_

*(Imam As-Syafi'e)*

#dakwahsantai

Belanja orang makan adalah tips untuk murah rezeki..jangan la kedekut.. tk luak mana pun duit kita tu.. kita bagi kita dapat lebih lagi..  inshallah..amin..

Ustaz Adzar Idrus...

#dakwahsantai

Payah ni

Maafkanlah semua org terutama yg telah menganiaya@ menzalimi kita.."
💎Nescaya Allah akan bersihkan hati kita dr sifat dendam, di kurniakan ketenangan pada kita...Allah juga akan bukakan hati2 semua orang untuk maafkan kesalahan2 kita terhadap mereka,insyaAllah..😊

*Allahumma solli 'ala Sayyidina Muhammad Wa'Ala Ali Sayyidina Muhammad..*

Walaupun kita berdosa
Pintu taubat masih terbuka
Memang itulah tugas kita
Bertaubat

Hiduplah dengan jujur
Kerana kejujuran itu
Ada sinar cahaya

Hidup kita berasaskan dosa pahala..sebagai tiket utk ke syurga

“Kegembiraan yang hakiki ialah mendapat keredaan Allah. Biarpun manusia tidak suka, tidak merestui, tidak menghargainya, tetapi kalau sesuatu itu mendapat keredaan Allah, itulah makna kegembiraan bagi saya.” – Prof Ulung Tan Sri Dr Kamal Hassan

Makin menanam kesyukuran makin menuai kenikmatan.
Alhamdulilah..
Alhamdulilah..

Hati yang sentiasa mencari cinta ALLAH & meraih redhaNya adalah penawar untuk dirimu tenang dengan ujian hidup.

“Jadilah manusia yang selalu bermanfaat bagi orang lain, walaupun hanya membantu hal-hal yang kecil”

Wujud penyakit hati apabila fikirannya hanya kepada dunia.
#Dunia ini penuh dengan tipu daya yang melalaikan.

Istiqomah akan hadir bila ikhlas ada di hati.
#Niatnya hanya kerana ALLAH dan untuk ALLAH.

Tambahkan amal ibadat dan kebaikan.
Janganlah kita tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi. Aamiin

"Yang penting pelajar itu belajar bersungguh-sungguh, maka kejayaan akan menyertainya".
In Shaa ALLAH.

ALLAH bersama-sama dengan orang yang menyebutNya.
#Kuatkan azam mendekatiNya.

Tenang itu hadiah daripada ALLAH.
Jom kita perbanyakkan berzikir.

Yang berkatnya apabila kamu dapat bersolat awal waktu dan dapat hadiri majlis ilmu.

Kejarlah berkatnya dalam mencari rezeki.
Banyak tak semesti berkat jika bakhil bersedekah.

Sesungguhnya ALLAH sentiasa melihat akan apa jua yg kamu kerjakan.
#Muhasabah diri apa yg memberatkan dirimu melakukan ketaaatan.

Teruskan berzikir jangan berhenti.
Semoga hatimu hidup dan tenang dalam apa jua situasi.
Aamiin.

Berusahalah dirimu untuk menjadi orang yang baik & orang yang taat kepadaNya.

Dengan dosa itu, kamu kembali padaNya. Bersyukurlah.
Apabila adanya penyesalan dirimu akan bertaubat.
Alhamdulilah.

ALLAH timpakan dirimu kesedihan demi kesedihan agar dirimu tidak bersedih lagi.
In Shaa ALLAH.
#Proses membersihkan hatimu.

Bangkitkan kami dalam keimanan dan ketaatan kepadaMu. Aamiin

Kesejukkan hati hadir apabila lakukan ikhlas kerana ALLAH.

Pesan guru..
Jangan putus berhenti baca Al fatihah dalam hidup kita dan baca lah sampai meresap dalam hati bila sampai ayat "tunjukkanlah kami jalan yang lurus"
In Shaa ALLAH.. ALLAH sendiri akan pimpin kita.. Bangunkan kita.. Kuatkan kita.. Pujuk kita

Hati mengingat mulut menyebut
Alhamdulilah.

Masa merubah segala atau diri sendiri yg perlu berubah.Berubahlah,dari ingkar perintah Allah,makin taat kepada perintahNya.
✍قلم🌹

"Jadilah kita ahli selawat & ahli taubat sentiasa."

Banyakkan SELAWAT & ISTIGHFAR.

Cukuplah seseorang itu dianggap berdosa apabila mengabaikan tanggunggannya.
HR Imam Muslim.

Pesan guru..
Berzikirullah sentiasa dan berbaktilah kepada masyarakat.

Bila cinta sakit, tanggung jawab menjaganya sehingga cinta pulih kembali. Begitulah apabila siasah terbentur, dakwah mengambil alih sehingga siasah kembali melangkah gagah.

Masyarakat kian sakit, ayuh lipat gandakan dakwah untuk merawatnya.


Jalan itu lurus
Sayang, kita yang berjalan di atasnya...
tidak telus

Jalan itu lurus
Malang, kita yang melaluinya...
tidak tulus

Jalan itu lurus
Tapi hati bengkok
Penuh niat yang busuk

Jalan itu lurus
Hanya mulut berdoa
Tapi jiwa meminggirkannya

Jalan itu lurus
Tapi tidak mampu mengikutnya
Kerana diri masih munafik...
dan berpura-pura!

Ingat mati itu menghidupkan hati, menambah kesegaran dan kesegeraan untuk membuat perubahan
Ada kalanya kebenaran itu menyakitkan.  Justeru ramai yang membisu...dan itu sesungguhnya akan lebih menyakitkan!


"Jangan pernah menjadi pendendam,  seberat apapun ujian menimpa. "

HAMKA

Menjaga Islam ialah dengan mengamalkannya. Dan bila Islam diamalkan, itulah yang  akan menyelamatkan semua manusia.  Justeru, Islam itu sifatnya selamat dan menyelamatkan.

Namun jika  sebaliknya,  yakni bila Islam tidak diamalkan, umat Islam pun tidak akan selamat apalagi hendak menyelamatkan manusia yang lain.

Ancaman sebenar umat Islam ialah kejahatan nafsu dan tipu daya syaitan.  Hanya setelah dikalahkan oleh dua musuh dalamannya itu,  baru umat Islam akan dikalahkan oleh musuh luarannya - orang kafir,  munafik dan Muslim yang hasad. Dua  musuh itulah yang banyak memusnahkan kita samada dalam era kerajaan lama atau baru.

Keberadaan para hafiz dan hafizah adalah salah satu kaedah Allah  menjaga ketulenan Al Quran daripada pengurangan dan penambahan.

InsyaAllah, mereka tidak akan hapus sepertimana Allah berjanji untuk terus memelihara kitabNya.



Ingatlah rumah kita ini. InsyaAllah akan hilanglah segala kelekaan,  kelelahan, kelazatan dan kelalaian oleh godaan dunia dan karenah manusia. Akan padamlah segala hasad, dendam, marah dan prasangka. Mengenangkan kesempitannya...akan lapanglah minda dan tenteramlah jiwa.

Bayangkan kita umpama banduan yang telah dijatuhkan hukuman mati... mampukah kita untuk berpura-pura dan bertangguh lagi?



Sebak hari ini. Sepanjang di pentas Datuk Siti Nurhaliza menangis cerita tentang perjalanan ujian Allah kasih sayang Allah sehingga di anugerahkan anak dalam program 'A Bit With Ebit' di tv alhijrah..ya Allah siapa sangkakan...dengar saat kemuncak rasa lemah dan kuat. Usaha dan doa yang dilakukannya. Tak berhenti tangisan yang membuatkan kita tersedar..serius sangat dalam nasihat Tok Ti.. Terasa dari hatinya yang sangat ikhlas...Allahu..tonton nanti yer..

Dari naik pentas beliau menangis cerita bagaimana impiannya dan proses perjalanan dan tepat masanya Allah anugerahkan Siti Afiah. Ya Allah saya betul-betul terharu bila cara siti cerita tentang kesabaran dan terima ujian Allah. Jangan putus asa. Sangka baik pada rahmat Allah..Allah baik. Allah bertindak mengikut sangkaan...berulang kali ucapannya..

Bila saya tanya harapannya pada anaknya..beliau ingin anaknya menjadi anak yang mendoakan ibuayah. Anak yang memberi manfaat buat manusia dan hafizah Al-Quran..subhanallah. hafizah Daieah alimah solehah insyaAllah...

Kan..betapa hati seorang ibu...dari mula sampai habis kami cuma menangis di pentas. Semua hadirin menangis bersama-sama..

Jika arwah mak saya ada mesti happy sebab selalu doakan TokTi..tadi bidadari saya sempat jumpa. Kata Tokti best sangat makan dekat ParamountCoffeeHouse. Beliau beberapa kali singgah dan sampaikan salam pada saya..hari ini baru makbul doa dapat jumpa.. Sempat hadiahkan buku isterikuBidadari dalam live rakaman tadi..teringin orang sepertinya dapat buku 'isteriku Bidadari'

Beliau memang sangat rendah diri. Dan sangat baik orangnya. Bahasanya memang sangat lembut. Katanya ustaz tolong pimpin dan betulkan kalau saya salah. Sangat rendah diri. Semoga Allah terus beri kesihatan buat dirinya dan keluarga. Semoga Siti Afiah jadi anak solehah dan hafizah AlQuran yang bertakwa.

Saya bila tengok 'a bit with ebit'. Menangis lak..cuma teringat mak saya selalu menangis bila saya sedih dan peluk saya bila orang marah atau halau masa berdakwah..tu jer..ya Allah terimalah program ini jadi asbab hidayah. Pohon doa semua yer tayangan ogos 2018 ini di tv alhijrah. Bawa suami isteri dan seisi keluarga yer menonton......-ebitlew Paramount Coffee House

#aBitWithEbit #TqtvAlhijrah #tqAlFatehJunior #tqKeluargaSunnah

Pemuda masuk Islam...

Balik dari tv al hijrah tadi untuk program 'a bit with ebit' terus jumpa seorang anak muda. Sebak bila Stanley 22 tahun nak berbual pasal Islam dan akhirnya ucap syahadah. Sampai jer one utama dia peluk saya menangis. Beliau teringin sangat nak masuk Islam..

Matanya asyik bergenang. Katanya beban yang ditanggung selama ini telah hilang. Ringan kepala rasa..bahagia hati.. Pernah cuba dekati Islam. Tapi hati rasa berat masa tu. Kini saya betul-betul nak rasa dekat dengan Allah..

Saya selalu tengok ustaz jumpa anak muda bukit bintang. Klcc dan beri orang makan. Dia hari-hari tengok video saya. Terima kaseh Allah. Tiada daya upaya melainkan dengan pertolongan Allah..

Esok 8pagi saya dan kawan-kawan akan bantu daftarkan dan carikan tempat belajar Islam. Ya Allah sebak dengar keazamannya ingin belajar Islam. -ebitlew

Perghh jauh pergi sebak ni..sedih..Anak mrsm ini berlari dekat saya dan peluk saya.. katanya..saya kasihankan ustaz..saya sayang ustaz. Dah lama nak peluk ustaz..Siapa lagi nak tolong anak remaja kita nak bantu gelandangan orang susah orang miskin. Saya sayang Nabi. Sayang agama. Ustaz tolong doakan saya dapat bahagiakan mak ayah saya. Doakan satu hari nanti saya nak jadi macam ustaz. Doakan saya nak bantu ramai orang.Saya nak tolong ustaz..sedih rasa..

Anak remaja begini hatinya hidup. Risau orang lain. Dekat bandar ini hidup susah dan diuji dengan masalah semua anak-anak kita orang Islam paling banyak. Siapa nak bantu mereka kalau bukan kita

Adik,ustaz sentiasa doakan awak jadi daie. Matahari hidayah. Asbab hidayah dan kasih sayang tersebar dalam hati manusia. Anak yang bahagiakan mak ayah adik..-ebitlew @mrsmKualaLipis @smkMerpatiSandakan

Saya tak pernah buat apa-apa.Langsung tak boleh buat apa-apa.Tiada daya upaya melainkan kasih sayang Allah semuanya-ebitlew

Sebak tapi fikir nikmat Allah bagi mereka Pukul 11malam ramai juga dah tidur walau ditepi jalan atau bawah jambatan. Kita di rumah ada aircond, katil tebal resah belum tidur. Ada isteri dan anak-anak tapi ramai tak mahu balik rumah dan takleh tidur tengok tv atau hl sepanjang malam. Mereka duduk tepi ceruk longkang lena tidur. Nyamuk punya banyak. Tikus lalu di kepala. Alas simen keras sejuk atau tar jalan. Bumbung langit, jambatan, atau ditepi luar kedai bank atau pasaraya..apakan daya bila dah tiada tempat lain mereka kena cuba lena juga..

Paling terasa bila walau pelbagai agama dan bangsa yang duduk sama-sama akan kata baguslah dapat dengar nasihat begini rasa tenang. Cerita nilai mak ayah,akhlak,syukur dan ketuhanan. Pelbagai bangsa dan agama semua ada yang sebak menangis. Semua cakap terima kaseh. Ramai menangis bila kongsi tentang ibubapa. Setiap kali kita bantu dan share kebaikan. Ceramah umum. Saya sayang semua melayu,cina,india,Islam,kristian,buddha,hindu semua sekali. Saya nak semua bahagia dan nak tumpang rahmat Allah dalam ujian hidup mereka.

Tapi mesti last ada yang datang tanya nak masuk Islam. Selalu ada yang datang tanya tentang Islam. Saya sangat gembira untuk bantu mereka...syukur ya Allah semenjak Ramadhan hari tu 8 orang masuk Islam. Terima kaseh Allah. Ramai antara mereka sekarang sedang belajar sepenuh masa amalan Islam. Dengar dan lihat mereka walau ada yang dah tua tekun belajar-ebitlew @metro #20Julai2018

Bawah jambatan cari kakak yang inginkan hidayah..Hari air mata. Misi pagi ini mengambil seorang kakak semalam masuk Islam. Turun bawah jambatan. Terjumpa kakak ni. Siapa sangkakan ada orang begini susah hidup. Sedang kita tidur lena. Ada seorang kakak yang baik diuji begini..syukur jumpa kakak semalam yang telah mengucap syahadah..dia yang nak belajar...menangis semalam ingin belajar nak dekat dengan Allah..

Dia menangis minta maaf sebab ustaz sampai cari di bawah ini. Seram betul. Memang tinggi. Kalau jatuh boleh icu rasanya. Tapi ujian kehidupan disini ada orang tidur.

Dalam minta maaf pada saya.. Kata saya kakak lagi berharga dari seisi dunia sebab Allah sayang kakak. Dia gerakkan saya cari kakak disini..sebab Allah sayang kakak..kakak ni memang orang baik. Dia cuma diuji dengan ujian kehidupan. Syukur akhirnya jumpa dan dan akan bawa ke tempat tinggal selesa dan semuanya disediakan sambil dapat belajar Islam. InsyaAllah dah habis belajar esok kita cuba carikan kerja. Terima kaseh ustazah Maizura dll yang sangat banyak membantu untuk pendaftaran dan tempat tinggal. Tuan Arief dan isteri bantu bersama..Masa menulis ni air mata saya masih mengalir lagi. Tahniah sis Letchemey.. Amy tahniah...Allah sayang..-ebitlew

Motivasi untuk kita terus 'hidup'  adalah mengingat kematian. Betul tak? Bila disambar berita kematian, terus hati berbisik, Ya Allah panjangkan umurku.

Setinggi mana pangkat kita di dunia, kita ini nobody. Bila kita tiada, tempat kita akan diisi oleh orang lain serta-mata. Kawan akan lupa, saudara ke mana. Dunia itu tidak selama-lamanya mengingati kita, tapi itulah yang kita kejar.

Orang hormat kita kerana penampilan kita. Andaikan orang tahu perihal kita sebenar, nescaya ramai yg tidak percaya. Mg Allah lindungi kita.

Waspada dgn kemewahan yg dimiliki. Ia tidak bererti jika tidak tunduk kpd petunjuk Ilahi.

Manusia apabila sudah hilang rasa malunya, tergamak untuk buat apa sahaja. Kita yg melihatnya pula rasa malu.

Fitrah manusia menyayangi anak kecil. Di saat sudah hilang kasih sayang itu, maka berleluasalah kebinasaan. Mg Allah rahmati anak kecil yg kembali menemuiNya.

Seorang ayah mungkin payah mengucapkan kasih sayangnya pd keluarga. Namun, perhatikanlah pada usahanya membina keluarganya.
Jika mahu tahu nilai seorang anak, tanyalah kepada mereka yg tidak putus harap berdoa dan berusaha utk mendapatkan anak.

Ziarahi kampung ingatkan akan asal usul diri. Ziarahi kubur ingatkan kpd negeri akhirat yg abadi.


"Untuk berubah kepada kebaikan, berubahlah kerana Allah, bukan kerana yang lain, kerana kalau bukan kerana Allah, perubahan itu tidak kemana,"

Demikian saranan seorang ustaz yang juga motivator dalam Simposium Motivator dan Trainer Muslim Malaysia 2018 yang berlangsung sekarang di  Kompleks Islam Putrajaya.

Prinsip ini penting kerana manusia hanyalah sebagai motivator dan pencetus sahaja. Oleh sebab itu nak ubah orang, kena dekat dengan Allah dan kena letak Allah di hadapan.

Kita wajar mencontohi apa yang dilakukan oleh Rasulullah SAW di kota Mekah. Sebagai seorang Rasul, baginda adalah agen perubahan dan motivator terhebat sepanjang zaman kerana berjaya menjana perubahan dari dalam diri dan fitrah manusia.

Perubahan yang dijana oleh baginda bermula dengan pembentukan akidah dan akhlak, seterusnya pembinaan negara.

Walaupun tempoh baginda sebagai rasul hanya 22 tahun, tapi paling ramai manusia yang berubah di tangan baginda.

Sebab tu seorang pengarang barat bernama Michael Hart, mengarang buku berjudul "100 Manusia Paling Berpengaruh" yang mengambil masa 28 tahun untuk disiapkan.

Beliau menyenaraikan Nabi Muhammad SAW nombor 1 dalam senarai tersebut.

Ketika beliau sedang memberi kuliah di London, beliau disorak dan diganggu. Orang ramai telah mempertikaikan mengapa beliau meletakkan Nabi Muhammad sebagai nombor 1?

Kata beliau, Nabi Muhammad telah berdiri di tengah kota Mekah pada tahun 611 Masihi dan berkata kepada manusia ketika itu, "Aku adalah Pesuruh Allah."

Empat orang telah beriman kepada baginda, sahabat karib baginda, isteri baginda dan dua  orang kanak-kanak!

Sekarang, walaupun setelah 1400 tahun lebih, bilangan orang-orang Islam telah melebihi 1 billion dan masih terus bertambah.

"Mustahil baginda seorang pembohong, kerana pembohongan tidak akan bertahan sehingga 1400 tahun! Begitu juga tidak mungkin anda boleh membohongi 1 billion orang!"

Demikianlah, saya tulis balik sebagai perkongsian daripada simposium berkenaan. Semoga ianya bermanfaat.

Yamin Ismail
Berubah ke arah menjana haluan baru

"Bila kita selalu sakit, maka rajinlah berpuasa. Bila kita berwajah gelap, rajinkanlah diri untuk berqiamulail (tahajjud). Bila kita punya hati yang sempit, maka banyakkan membaca Al-Quran. Bila kita terlalu susah untuk bahagia, solatlah tepat pada waktunya. Bila emosi kita sering terganggu, rajinkan berwudhuk dan ber-istighfar. Bila hati dan jiwa kita gelisah, banyakkan berdoa dan bersukan (beriadah). Bila kita dalam keadaan stress atau tertekan, seringlah membaca 'La haula wala quwwata illa billah' dan apabila kita merasa rezeki kita teramat sempit, maka perbanyakkanlah bersedekah"

Ya Allah. Rahmat-Mu sentiasa mengatasi kemurkaan-Mu. Rahmatilah kami.. amin.

Di mana dosa-dosa kita diletakkan ketika kita sedang bersolat ?

Rasulullah ﷺ bersabda :

" Sesungguhnya seorang hamba ketika menunaikan solat , dia akan membawa bersama semua dosa-dosanya . Kemudian dosa-dosa itu diletakkan diatas kepala dan kedua bahunya . Maka , ketika ia rukuk atau sujud , berguguranlah dosa-dosa tersebut "(HR. Ibnu Hibban) .

"Bila solat.. perhatikan ketika kita sujud.. Hakikat daripada sujud ialah sujudnya hati juga.. Berapa ramai orang yang kepalanya sujud.. tapi hatinya bongkak.. riak.. takabbur.. Ketika sujud.. hati juga mesti sujud.. Jangan anggap diri hebat berbanding orang lain.. Sujudlah dengan dahi dan juga hati supaya kita mengetahui rahsia yang ada pada sujud" - Habib Ali Zaenal Abidin -

"Walau teruk dan tersasar mana pun kita, jaga solat 5 waktu... insya-Allah, Allah akan bukakan hati insan yang terleka untuk berubah jadi lebih baik."

Ada orang rumah besar.
Sayang sekali tidak ada satu ruang pun yang dia gunakan untuk sujud.

Ada orang ada kereta banyak.
Sayang sekali tidak ada satu pun yang jejak parking masjid untuk solat berjemaah di masjid.

Ada orang ada duit beribu dalam bank.
Sayang sekali tidak ada satu sen pun yang masuk ke dalam tabung derma.

Tetapi orang ini hidup senang.
Tak pernah sakit.
Duit tak pernah sikit.

Enjoy setiap hari.

Kenapa?

Itulah namanya istidraj.
Dia semakin bertambah nikmat tetapi hakikatnya itu adalah hukuman. Semakin jauh...dan jauh daripada Allah.

"Apabila kamu melihat Allah memberikan kenikmatan dunia kepada seorang hamba, sementara dia masih bergelumang dengan maksiat, maka itu hakikatnya adalah istidraj daripada Allah"
-Hadis Riwayat Ahmad-

Orang solat subuh kau mengantuk. zuhur pula kau sibuk. waktu asar kau letih. maghrib kau layan tengok tv. isyak kau makan sampai mengantuk .

Kau boleh lewatkan solat, tapi kau tak boleh lewatkan KEMATIAN . 🔥😏



No comments: