Tuesday, August 14, 2018

Koleksi Tazkirah Pilihan 079

Jangan letak kebahagiaan, kegembiraan kita dlm tgn org lain, dan jgn harapkan yg org lain tu akan bls utk setiap apa yg kita buat, yg kita lakukan, sebab semakin tinggi kita berharap, semakin dlm kekecewaan kita jika apa yg kita harapkan tidak menjadi nyata...
Belajar utk kuat, belajar utk sembuhkan diri sendiri bila terluka...dgn kekuatan dan kemampuan yg ada dlm diri kita...
Hanya kita ja yg tahu dan faham akan diri kita...apa yg kita nk, apa yg kita perlukan...org lain tak boleh nk baca diri kita...

BIAR ORANG PANDANG TAK PUNYA APA2...DARIPADA KITA BERPURA2 MEMILIKI SEGALA NYA..
Ustazah Nor bahyah'

Sedih sangat jika seseorang itu dimasukkan ke dalam Neraka bukan disebabkan dia jahat sesama manusia , dia mungkin baik dari segi akhlak dan adab, dia jaga lisan, dia hormat kat orang lain, dia amanah, dia pemurah, tetapi dia TAK SOLAT, DIA TAK TUTUP AURAT, DIA SYIRIK , DIA RIAK, DIA TAK IKHLAS BERIBADAH.
~ISTIQOMAH ZIKIR PAGI , JANGAN TINGGAL SAYYIDUL ISTIGHFAR

Sayangilah orang
Yang meraikan dan bertolak ansur dengan
Kekurangan kita

Kita benar-benar perlu kepadaNya.
Sesungguhnya sedarilah kita hambaNya yang wajib ikut perintahNya & taat kepadaNya.


Al Quran itu memberi kekuatan, jika ditinggalkan hilanglah kekuatan kita di dunia & di akhirat.

Yakinlah ALLAH amat Maha Pemurah dan Maha Penyayang.
Segalanya milikNya dan mohonlah sungguh-sungguh padaNya.

Adanya dirimu terpaut hatiku dengan kasih sayang.
Tenangnya hatimu kerana tidak lupa untuk mengingati ALLAH..
dan adanya dirimu sentiasa mengingatkan daku akan mengingati ALLAH..
Berbicaranyamu tentang ALLAH..
Alhamdulilah..Alhamdulilah..

ALANGKAH INDAH DAN DAMAINYA HIDUP INI JIKA KITA TAKUTKAN NERAKA...
Diberitakan pada suatu hari ada dua orang datang bertemu Rasulullah ﷺ untuk berebut sekeping tanah dan minta Rasulullah untuk menghakimi mereka.
Setelah mendengar hujah kedua belah pihak lalu Rasulullah ﷺ memutuskan berdasarkan hujah yang lebih kuat di antara mereka berdua, dan berkata, “Saya putuskan dari apa yang saya dengar dengan hujjah yang lebih kuat daripada si fulan. Ingatlah si fulan, jika kamu menipu dengan hujah kamu, maka apa yang aku berikan kepada kamu adalah potongan dari api neraka.”
Walaupun Nabi ﷺ berhukum secara zahir dengan bukti yang dikemukakan, tetapi baginda memberi amaran dengan apa yang tersembunyi misalnya pemalsuan bukti atau saksi palsu. Mendengarkan itu, si fulan terus menolak keputusan Nabi ﷺ dan menyerahkan kepada yang seorang lagi.
Yang seorang lagi pun menolaknya juga. Masing-masing warak, takut jika kerana sepetak tanah nanti sepetak juga yang akan ditanggung di neraka nanti.
Begitulah pertikaian itu diselesaikan apabila kedua belah pihak sanggup beralah kerana bimbang dimasukkan ke neraka kerana mengambil sesuatu yang bukan haknya!

Seks bebas? Bukan...itu bukan kebebasan tetapi itu penghambaan, oleh hawa nafsu dan syaitan. Ketika mereka menuntut hak, kita perlu mencegahnya. Kita tidak rela membiarkan...kerana mereka menuntut hak untuk ke neraka!
Nauzubillah.

Berbuat baiklah kepada manusia (ibu, bapa, suami, isteri, sahabat dan sesiapa sahaja) kerana Allah. Dan tanda kau telah berbuat baik kerana Allah ialah hati mu tidak terlalu terguris apabila tidak dihargai oleh mereka.
Sebaliknya, jika hatimu terlalu terluka apabila tidak dihargai...muhasabahlah kembali niat mu - kerana Allah, kerana diri mu atau kerana manusia?

SUNGGUNH-SUNGGUHLAH
.
Benda main- main buat betul- betul pun akan nampak hebat. Macam orang main bola. Buat betul-betul maka nampak hebat.
.
Apatah lagi kalau benda betul-betul kalau buat betul-betul.

KORBAN
.
Jika kita tergolong dari golongan orang yang mampu maka buat lah.
.
Selain dari motivasi pahala, yang lebih besar adalah untuk kita mencari keredaan Allah di dalam kehidupan kita.


KELEBIHAN KORBAN DI AKHIRAT.
.
Ia akan menjadi tunggangan kita ketika di Padang Mahsyar.
.
Ketika bangkit dari kubur, ia akan datang kepada kita sebagai tunggangan yang kita mengenali mereka dan mereka mengenali kita.
.
Selamat mengerjakan ibadah korban.

KESALAHAN TEGURLAH.
.
Ibarat kita melihat orang membuat pembakaran terbuka.
.
Kenapa perlu dicegah walaupun pada kawasan mereka.
.
Kerana kalau alam sekitar tercemar, yang mudharat bukan orang yang membakar itu sahaja, semua orang akan kena kesannya.
.
Begitu juga maksiat, jika berlaku dan tidak ditegur, jika bala Allah turun, ia bukan kena pada pelaku itu semata-mata, tapi semua yang ada akan kena.
.

Semoga mereka yang bangun awal pagi hari ini dan menjalankan ibadah solat sunat tahajud dan berzikir sebelum menunaikan solat fardhu subuh, mudah-mudahan Allah membuka seluas-luasnya pintu rezeki, memakbulkan doa dan memberi dorongan dan kekuatan kepada jiwa hamba-hambaNya.
Amin.

Sahabatku meninggalkan solat sebenarnya kita sedang meninggalkan bahagia dalam hidup.Sempurna solat, sempurna bahagia-ebitlew

Sahabatku jom kita niat bangun Tahajud 2 rakaat dan Solat Subuh berjemaah.Semoga esok ialah hari doa kita dikabulkan Allah-ebitlew

Sahabatku semua, pohon doa sahabat semua yer. Malam-malam jika teringat dalam tahajud doakan saya supaya istiqamah diberi kekuatan dan doakan juga sesiapa yang saya jumpa ziarah kerana Allah. Kerana tiadalah yang lebih mahal nilainya dari hidayah. Tiadalah yang lebih manis dari mengamalkan Islam. Tanpa mengenal Allah semuanya tidak bermakna lagi. Akhirnya segalanya untuk hati saya lebih dekat dengan Allah dan supaya Allah ampunkan dosa-dosa saya. Tiada daya upaya langsung melainkan dengan pertolongan Allah- ebitlew

No comments: