Wednesday, September 12, 2018

Koleksi Tazkirah Pilihan 082

Muhasabah diri...♡♡♡
Tiada insan di dunia ini yg di dalam hatinya tiada terniat sekelumit pun untuk menjadi seorang yang baik. Semua insan pasti ada niat untuk berubah ke arah kebaikan. Semua insan ingin merasai kebahagiaan. Cuma adakalanya mereka tersalah dalam membuat pilihan.
Jangan mendabik dada jika rasa diri sudah berubah ke arah kebaikan. Jangan mencemuh kepada insan yang masih belum berubah kerana kita tidak tahu mungkin suatu hari nanti dia akan menjadi seorang insan yang jauh lebih baik dari kita.
Ingatlah..... kita mulia dipandangan manusia kerana Allah menutup keaiban kita, bukan kerana kita tiada keaiban...♡♡♡
"La ila ha illa anta subhanaka inni kuntu minaz zalimin"
Hati kita milik Allah apabila rasa sedih kembalilah kepada Allah apabila merasa keliru kembalilah kepada Allah dan apabila rasa gembira kembali Juga kepada Allah
Keindahan hidup itu ialah apabila kita selalu bersyukur
Jangan letakkan dunia di atas kepala kita kerana kita tidak akan mampu menanggungnya Biarlah yang terjadi terus terjadi Jangan disimpan di dalam fikiran dan hati kita
Oleh itu bandingkanlah penderitaan kita dengan penderitaan orang lain agar kita rasa kehidupan kita lebih baik berbanding yang lain
Sesungguhnya betapa banyaknya penderitaan yang terjadi dan betapa ramai pula orang-orang yang sanggup bersabar menghadapinya
maka anda Bukanlah satu-satunya orang yang ditimpa bencana
bahkan Mungkin penderitaan atau bencana yang menimpa anda tidaklah seberapa jika dibandingkan dengan bencana orang lain
lihatlah betapa ramai manusia di dunia ini yang terbaring sakit di atas katil selama bertahun-tahun lamanya dan mereka hanya mampu membolak-balikkan badannya sahaja selalu merintih kesakitan dan menjerit menahan penderitaan
Menjaga kehadiran ALLAH dalam hati pada waktu ramai dan sendiri.
Ampuni kami ya ALLAH
Pandanglah kami dengan pandangan rahmat Mu.
Aamiin.
#Jangan lupa baca Surah Al Mulk dengan niat ikut sunnah.
Semoga ALLAH kurniakan kekuatan iman agar dapat ubahkan diri, anak dan ummah mengikuti jalan yang lurus yang diredhaiNya. Aamiin.
Usahakan hati agar terdidik rasa syukur pada ALLAH.
Alhamdulilah sentiasa dilafaz di hati.
In Shaa ALLAH
Manfaatkan masa untuk mencari ilmu dan berusaha untuk sebarkannya.
Semoga dirimu menikmati nikmat iman & Islam. Aamiin.
Orang yang menunjuk-nunjuk kebahagiaan, kekayaan, kecintaan orang kepadanya...adalah orang yang tidak memiliki semua itu.
Pahrol mohd juoi
Bersama mengundang keberkatan. Tetapi bersendirian mengajar erti keikhlasan.
Pahrol mohd juoi
Tuhan sering menyembunyikan kemanisan di sebalik kepahitan agar kemanisan itu lebih indah.
Justeru, apabila ditimpa kesusahan yang menyempitkan, katakan pada hati, "insyaAllah selepas ini pasti ada kesenangan yang lebih melapangkan."
Sangka baik itu menenangkan hati walaupun keadaan mungkin tidak sebaik yang disangkakan.
Di sebalik setiap ujian, Tuhan mengajar kita: Hati yang tabah itu lebih indah dari hidup yang mudah.
Bersangka baiklah dengan Allah, dan bersangka baiklah dengan diri... itulah jalan ke arah ketenangan sejati.
Menghukum untuk mendidik berbeza dengan menghukum untuk menyakitkan. Ada yang perlu dimalukan di hadapan manusia untuk mendidiknya agar rasa malu di hadapan Allah!
TAHUN BARU HIJRAH - FENOMENA CACI MAKI DAN SINDIR
Tiada gunanya mencerca, menghina dan memfitnah seseorang yang TIDAK kita sukai. Itu hanya menyebabkan kita semakin banyak sebab untuk ke neraka. Yang dihentam pula bakal 'menyedut' amal baik kita di akhirat kelak.
Sebaiknya, nasihati dia secara tertutup terlebih dahulu [dengan bahasa yang baik bukan sindiran dan laknat secara tertutup] dan kemudian jika dia membawa mudarat kepada awam, dibenarkan memaklumkan apa yang benar kepada awam namun mestilah secara ilmiah, tenang tanpa sebarang sindiran, cacian & makian.
Nasihatinya DENGAN bahasa baik lagi elok, sebagaimana kita suka dinasihati dengan bahasa yang baik juga. Nabi s.a.w ingatkan :
فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يُزَحْزَحَ عَنْ النَّارِ وَيُدْخَلَ الْجَنَّةَ فَلْتَأْتِهِ مَنِيَّتُهُ وَهُوَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ، وَلْيَأْتِ إِلَى النَّاسِ الَّذِي يُحِبُّ أَنْ يُؤْتَى إِلَيْهِ
Sesiapa yang ingin dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, hendaklah dia mati dalam keadaan beriman kepada Allah dan RasulNya, dan hendaknya ia memberi kepada orang lain apa yang ia suka untuk diberikan padanya” (HR. Muslim)
SEDARILAH caci maki & sindiran tiada membawa keamanan kecuali menaikkan ammarah manusia lain dan mencipta persekitaran negatif dan negatif.
Nabi saw bersabda : ( إني لم أبعث لعانا و إنما بعثت رحمة) Ertinya "tidaklah aku dibangkitkan sebagai orang yang banyak melaknati (mencaci maki orang lain), sesungguhnya aku dibangkitkan sebagai rahmat" ( Riwayat Muslim)
SELAMAT TAHUN BARU HIJRAH 1440 H
#DrZaharuddinAbdRahman
IKHLAS itu seperti apa?
Ia seperti surah Al-Ikhlas yang mana di dalamnya tiada satu pun disebutkan perkataan IKHLAS.
Kenapa dalam surah Al-Ikhlas takda satu pun perkataan ikhlas?
Kerana sifat ikhlas itu bukan untuk dipamerkan, kerana ia datang dari hati. Tidak dilihat oleh sesiapa melainkan ALLAH Yang Maha Mengetahui.
Muhasabah Diri
*" Jadilah di dunia ini seperti pengembara, tinggalkanlah di belakang kamu kesan yang baik..*
*Tinggal lah kita di dunia ini kecuali sebagai tetamu.. Justeru, tetamu tiada pilihan kecuali terpaksa pergi. "*
[ Sayyidina Ali bin Abi Thalib كرم الله وجهه ]
*Pesan Pada Hati❤*
#sobahul khoir#





MUHASABAH DIRI*
" Apabila kamu menangis dihadapan manusia , kamu mungkin akan nampak lemah .
Tetapi , apabila kamu menangis dihadapan Allah ,
Kamu akan semakin tabah .
Ingat,
Tangisan yang keluar,
Bukan tangisan pura-pura,
Tapi ia adalah kekuatan dalaman saat dirimu makin lemah longlai."
🍁Selft reminder

jika terasa tidak kyusyuk dlm berdoa dan berzikir...cuba cara ini..insyAllah.....bayangkan diri anda terkapai2 dilaut keseorangan..maka dgn nada merayu dan penuh sendu..kita merayu..YA ALLAH! YA ALLAH! YA ALLAH!..pasti akan mengalirkan air mata..penuh keinsafan

No comments: