Wednesday, September 19, 2018

Koleksi Tazkirah Pilihan 083

Hati seseorang bergantung kepada kandungan maklumat dikepalanya. Apa yang difikirkannya, itulah orientasi hidupnya. Jika di benaknya dunia adalah segala-galanya, maka hidupnya akan diarahkan untuk memperolehnya. Cinta akan dunia sebanding dengan takut mati. Dan kata Allah swt., “Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (Ali Imran)
Semakin menampakkan kehinaan dan kerendahan diri kepada Allah swt, semakin kuat iman kita. Semakin banyak berharap dan meminta kepada Allah, semakin kuat iman kita kepada Allah swt.
Ibnu Qayim berkata, “Di dalam hati terdapat kekerasan yang tidak boleh mencair kecuali dengan zikrullah. Maka seseorang harus mengobati kekerasan hatinya dengan zikrullah. ”
Orang yang tahu tentang apa yang halal dan haram, tentu lebih menjaga diri daripada orang yang tidak tahu. Orang yang tahu bagaimana dahsyatnya siksa neraka, tentu akan lebih khusyuk. Orang yang tidak tahu bagaimana nikmatnya syurga, tentu tidak akan pernah punya rasa rindu untuk meraihnya.
Betapa mulianya al quran. Di mana al quran di hati kita
Sesungguhnya Allah akan mengangkat suatu kaum menuju kemuliaan dengan Al-Qur’an ini dan dengannya pula allah akan menjatuhkan kaum yang lain menuju kehinaan {HR Muslim}
Sahabat, SOLATLAH DI AWAL WAKTU , kerana solat di awal waktu itu adalah sebagai tanda yg kita zahirkan cinta kita kepada Allah & Rasul....
Selagi boleh bersabar, teruslah bersabar.
Selagi boleh diam, ambillah hikmah diam, bersedih sederhana tapi lebih bahagia andai tersenyum .
Usahlah fikir anggapan orang lain, kerana Allah tahu apa yang kita rasakan. ini semua ujian hidup .
Kebahagiaan akan datang saat kita memaafkan diri kita sendiri, memaafkan orang lain, dan hidup dengan penuh rasa syukur
~Motivasi Dakwah
Ya Allah jangan jadikan diri ini angkuh dengan setitik ilmu yg Kau berikan. Tapi rasa mcm hebat.Tiada daya selain kekuatan Mu
Selepas kesusahan ada kemudahan. Setiap yang hilang pasti ada ganti. Setiap yang putus pasti bersambung. Don't worry be happy!
Tak perlu dapat kuasa baru hendak berjasa. Tak perlu banyak harta baru hendak bersedekah...kerana untuk melakukan kebaikan itu hanya perlu hati yang baik!
TANPA IMAN MANA ADA AMANAH?
Apabila dirimu menambah kebaikan maka imanmu bertambah.
Semoga bertambah keimanan kita dan matinya kita dalam beriman kepadaNya. Aamiin
Bahagiakan hidupmu dengan perbanyakkan bersedekah.
Semoga ALLAH melimpahi rezekiNya kepadamu. Aamiin.
Semoga dirimu diberi kelapangan hati utk memperbanyakkan sedekah.
Semoga ALLAH kurniakan kekayaan hati & kekayaan harta.
Aamiin.
Penawarnya adalah taubat kepada ALLAH.
Beristighfarlah..
Menjaga kehadiran ALLAH dalam hati pada waktu ramai dan sendiri.
IMAN mampu membuatkan seseorang teragak-agak, berdebar apabila ingin melakukan sesuatu dosa & lalu ENGGAN perbuatan itu diketahui orang lain. Itulah yang dinyatakan oleh Nabi salla allahu ‘alaihi wasallam di dalam hadis yang sohih. Ia juga mampu menjadikan seseorang itu KURANG TENANG serta MURAM.


No comments: