Wednesday, October 10, 2018

Koleksi Tazkirah Pilihan 084




Menangis seperlunya..
🌹Bersyukur sebanyak banyaknya...
🌹Yang indah itu hanya ada pada mereka yang bersyukur....
🌹Bersabar tanpa ada batasnya..
🌹Hanya kematian penamatnya...


Kecintaan seseorang hamba itu kepada solat adalah lambang kecintaannya kepada SYURGA.


Mereka yang mencintai masjid ..
itu tandanya Allah memberi hidayah di bawah perlindungan Nya di Masyar.
kerana di sana tiada lagi bumbung untuk berteduh di bawah terikan matahari melainkan drngan prlindungan Nya
Waalahualam..

Jangan melukai hati orang lain kerana kata² maaf tak dapat menyembuhkan luka. Ia hanya ibarat pembalut, walaupun ia menutup luka tapi sakitnya masih terasa.
#dakwahsantai


Jangan demand sangat nak hidup bahagia. Dicintai, digilai. Kaya raya. Muka mcm model. Takde orang pun sempurna boleh jadi lengkap seperti yang diharapkan.
Cukuplah kau jadi baik dan buat yang terbaik demi hidup kau sendiri.
Muhasabah diri


*"AIB"*
*Seandainya manusia itu tahu tentang aib-aib dirinya yg telah ditutup oleh Allah Taala, maka ia akan menjerit dan menangis kerana malu atas aib-aibnya sendiri tanpa ia sempat memikirkan aib-aib orang lain*

Maaf baki pahala anda tidak mencukupi utk anda ke “syurga”
Sila tambah nilai “amalan” anda sebelum tarikh “hayat” anda luput
Deep kannn....

Jangan gentar untuk meneruskan, perjalanan yang anda telah rancangkan, Jadi lah lebih bijak, berani, tabah, yakin dan lupakan masa lalu yang menyakit kan itu Jangan lagi benar kan sesuatu yang negatif mengawal hidup anda*_


Jadilah isteri/suami yang terbaik iaitu ada usaha untuk bangun malam dan kejutkan pasangan anda untuk bertahjud. Ketahuilah jika kita berjaya@mampu untuk menundukkan nafsu(tidur) pada malam hari maka ia akan memudahkan untuk kita untuk menundukkan nafsu liar(dari berbuat keji) disiang hari. Tahjud adalah salah satu ibadah yang memberi reflex kepada kejiwaan yang baik.
Bertahjudlah, jika tak mampu hari-hari, mulakan pada waktu cuti, jika kita telah terbiasa melakukannya, maka nikmat iman yg dirasai itu tidak terkata.

Kalau kita ada banyak masalah, maka apa yang perlu kita lakukan adalah perbanyakkan ISTIGHFAR.
Apakah kaitan masalah dengan perbanyakkan istighfar?. Kenapa tak dgn amalan2 lain spt baca quran, selawat, doa, solat, sedekah? Jawabnya, Boleh jadi antara sebab Allah berikan masalah kpd kita adalah kerana kita sering lupakan kepada-Nya, mengabaikan perintah dan larangan-Nya tatkala banyak dosa2 yg kita lakukan tanpa kita sedar.
Maka kerana itu, kata Ibnul Qayyim - rahimahullah "Bila engkau ingin berdo'a, sementara waktu yang kau miliki begitu sempit, padahal dadamu dipenuhi oleh begitu banyak keinginan, maka jadikan seluruh isi do'amu istighfar, agar Allah memaafkanmu. Kerana bila Dia memaafkanmu, maka semua keperluanmu akan dipenuhi oleh-Nya tanpa engkau memintanya.

Kita perlu berwaspada ketika marah, jangan sampai hina orang, jangan perlekeh kelemahan orang lain dan jangan sampai menjatuhkan maruah orang lain kerana kesannya ia boleh akan berpatah balik kepada kita. Dunia ibarat roda dan yang senang tidak semestinya akan sentiasa merasa senang.

No comments: