Wednesday, October 11, 2017

KTP 046

UKAKAN HIJAB DIHATIMU
Hijab atau tabir yang menghalangi kamu itu tidak akan terbuka, sekiranya kamu tidak keluar dari mahluk dan membebaskan hati dari mahluk dalam semua keadaan dan kedudukan hidup. Hijab itu juga tidak akan terbuka, sekiranya hawa nafsu kamu tidak hancur lebur, begitu juga tujuan dan kerinduan kamu kepada mahluk serta kepada dunia dan akhirat.
Hendaklah kamu menjadi seperti bekas yang bocor yang tidak berisikan air. Hendaklah kamu mengosongkan hatimu dari apa saja selain Allah dan hendaklah hanya kamu penuhi dengan Allah semata-mata. Sehingga kamu akan menjadi penjaga pintu hatimu dan kamu akan diberi pedang Tauhid, kekuatan dan kekuasaan.
Apa saja selain Allah yang hendak merasuk ke dalam hatimu, hendaknya kamu penggal dengan pedang Tauhid, agar tidak ada lagi diri kamu, nafsu kamu dan kerinduan kamu kepada dunia dan akhirat. Hendaklah Allah saja yang bersemayam di dalam hatimu itu.
Jadilah kamu hamba Allah yang sejati dan janganlah kamu menjadi hamba manusia, atau hamba pendapat mereka, atau hamba perintah mereka dan atau hamba apa saja selain Allah.
::: Syeikh Abdul Qadir Al Jailani رضي الله عنه



RAHSIA BISMILLAH
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Di sini Allah sebut dengan nama Nya, yang mana Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. 2 sifat ini adalah sifat Allah yang termasuk dalam Asmaul Husna, yang 99.
Ertinya sifat-sifat Allah yang disebut dalam Asmaul Husna, yang ada dalam Quran dan Hadis, itu semua merupakan 1 pakej yang memperlihatkan kebesaran, keagungan dan kehebatan Allah.
Daripada keseluruhan itu, yang merupakan 1 pakej, yang Allah tidak sebut sebenarnya lebih banyak tidak terhingga. Ertiya kebesaran dan keagungan Allah tidak ada kesudahan tetapi Allah hanya sebutkan 99.
Daripada 99 sifat Allah itu, Allah sangat menonjolkan sifat rahman dan rahim Nya. Sebab itu Hadis ada menyebut,
"Setiap perkara-perkara yang baik, kalau tidak dimulakan dengan Bismillah maka terputuslah berkatnya."
Mengapa Allah tonjolkan 2 sifat ini dan tidak yang lain?
Kalau kita kaji setidak-tidaknya ada beberapa maksud atau faedahnya iaitu:
1) Kalau kita prihatin, memang 2 sifat inilah yang tertonjol.
Buktinya, ia berlaku dari kita bangun tidur sejak pagi. Sedar-sedar sahaja kita boleh bernafas. Hidup lagi aku. Sayangnya Allah dengan aku. Dengan nafas itulah aku boleh hidup. Hidup itu sendiri adalah rahman dan rahim Allah. Bila kita pergi bilik air, itu rahman dan rahim Allah. Boleh melangkah lagi aku. Allah sayang lagi dengan aku. Masuk bilik air, ada air lagi untuk mandi. Kita rasa segar. Tenaga kita yang tidak aktif semalaman itu, bila dapat air, terasa segar. Itulah kasih sayang Allah. Baru sampai bilik air sahaja, berapa ribu rahman dan rahim Allah. Mandi, bernafas dalam bilik air.
Lepas itu kita boleh sembahyang dengan rahman dan rahim Allah juga. Seterusnya kita keluar pergi kerja dengan nafas yang turun naik, itu juga rahman dan rahim Allah yang berlaku setiap detik.
Kita melangkah kaki, memijak di bumi Allah. Kalaulah Allah jerluskan, kan dahsyat. Boleh berpijak dengan baik di bumi Allah. Boleh pula melihat-lihat ciptaan Allah, Rupaya mata aku tidak buta. Ini rahman dan rahim Allah. Dengan rahman dan rahim Allah itu, kita seperti di lambak-lambak dengan nikmat Allah.
Jadi itu hikmah yang pertama mengapa Allah menonjolkan diri Nya dengan 2 sifat ini. Kalau orang prihatin dalam kehidupannya, mata, akal dan rohnya prihatin, memang sifat rahman dan rahim Allah sangat menonjol. Sifat rahman dan rahim Allah yang mencurah-curah itu ibarat seorang di padang pasir, didatangkan salji yang tidak berhenti-henti.
Jadi munasabahlah Allah suruh menyebut nama ini pada setiap perbuatan yang baik. Memang sifat inilah yang tertonjol.
2) Supaya berkat setiap kebaikan yang kita buat samada yang bersifat maddi atau maknawi, rohaniah, jangan lupa bacalah Bismillah
Supaya lahir cinta terhadap Allah. Apa rahsianya? Kita cinta atau tidak cnta Allah, itu tidak jadi masalah bagi Allah. Keagungan Allah tetap. Dia tidak berubah samada kita cinta atau bencikan Nya. Allah seolah-olah mengajar kita, apabila kita membaca Bismillah, kita tersedar atau tersentak yang mana waktu itu kita akan prihatin dengan banyaknya nikmat Allah. Supaya kita cintakan Allah. Agar kita jatuh hati dengan Allah. Faedahnya bukan untuk Allah.
Kalau orang cintakan Allah, automatik dia akan cinta sesama manusia. Untungnya sesama manusia. Bila cinta sesama manusia, tiada pergaduhan, ada tolak ansur, berkerjasama, bermaaf-maafan, tiada hasad dengki, tidak ada peperangan. Keuntungan, faedah dan manfaatnya untuk manusia, bukan untuk Allah. Di sini ada rahsia dalam rahsia. Dalam rahman dan rahim Allah itu, bila kita kaji hikmahnya, dalamnya itu ada rahman dan rahim. Hikmahnya itu juga adalah rahman dan rahim Allah. Dalam rahman ada rahman. Dalam rahim ada rahim. Dalam kasih ada kasih. Dalam cinta ada cinta. Dalam kebaikan ada kebaikan.
3) Allah suruh setiap kebajikan itu dimulakan dengan Bismillah
Ertiya dalam satu hari, berapa ratus kali kita baca Bismillah. Hendak makan, minum, pakai pakaian, hendak berjalan, kita baca Bismillah. Apa maksudnya yang lain?
Supaya kita ada rasa kehambaan. Rupanya kita tidak boleh hidup tanpa Allah. Rasa kehambaan itu sifat tawaduk yang wajib. Allah suka sangat hamba itu rasa hamba. Jadi bagi orang yang prihatin, dengan sendiri dia jadi tawaduk, rasa perlu dengan Allah, dia rasa kalau tidak kerana Allah, dia tidak boleh hidup. Lahir rasa bertuhan. Tidak besar ke? Akhirnya hati kita sentiasa berhubung dengan Allah.

4) Hikmah lain yang tersirat, kalau kita tidak baca Bismillah dalam berpakaian, makan minum ertinya apa yang kita buat tidak berkat
Kalau tidak berkat, Allah tidak bersama kita. Bila Allah tidak bersama, itu yang jadi masalah. Bila makan minum, penyakit pun banyak. Bila kita berpakaian, hati jadi lalai, rasa diri cantik dan hebat. Lalai itu adalah satu bala dari Allah. Buat apa pun kalau tidak baca Bismillah, walau pun berjaya Allah beri secara istidraj. Maju di satu sudut tetapi negatif di sudut lain. Meniaga maju tetapi orang benci, anak isteri tidak harmoni. Oleh kerana Allah marah, diberi secara istidraj, untung di satu sudut, di lain sudut Allah tarik kasih sayang, makan banyak datang penyakit dan lain-lain lagi.
5) Kalau kita kaji lagi dalam Bismillahi rahmanir rahim, terutama bila baca surah al-Fatihah sampai habis, kemudian sebelum baca ayat lain, baca Bismillah, selain hendak pertahankan berkat, kedudukannya sunat sahaja
Tetapi bagi Al Fatehah diwajibkan kerana ia satu ayat daripada surah itu. Kalau solat tidak baca Bismillah, batal Fatehah, batal solat. Apa maksudnya?
Sebenarnya kita baca Bismilah ini kasih sayang Allah. Bagi kita Al Quran yang isinya ada dalam Al Fatehah itu, kalau kita ada ilmunya, boleh fahami, hayati dan apply-kan nya dalam kehidupan kita, itu rahmat dan nikmat Allah yang paling besar, yang mana kita akan selamat di dunia dan Akhirat. Begitu kasih sayang Allah.
Patutlah Allah suruh baca Bismillah di awal Al Fatehah sebab Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang. Patutlah wajib baca Bismillah pada Al Fatehah, tidak seperti surah-surah lain.
Inilah yang sebenarnya kemuncak hikmah rahman dan rahim Allah. Apa yang dicerita tadi, termasuk dalam isi Fatehah. Didahulukan ia supaya kita nampak sebab nikmat yang lahir, mudah untuk kita faham dan cepat terasa. Nikmat yang bersifat rohaniah perlu dikaji dan dibahaskan baru terasa. Begitu juga rahmat dan nikmat Allah yang bersifat akliah lebih mudah kita rasa daripada yang bersifat ruhiyyah atau maknawiyah. Sebab nikmat Allah ada 3 iaitu yang bersifat mata, bersifat akal dan bersifat roh. Mata cepat nampak nikmat tetapi itu pun payah untuk terasa. Yang bersifat akliah, mungkin lambat sedikit untuk terasa manakala yang bersifat ruhiyyah itu lagilah lambat. Perlu dikaji, dicungkil dan diulaskan baru terasa.
Setakat itu pun kita sudah terasa hebatnya Bismillah itu. Terima kasih ya Allah....




JIN SYAITAN TAKUT DENGAN IMEJ BAYANGAN ORANG SOLEH
Rasulullah ﷺ pernah mengatakan bahawa suatu ketika baginda pernah bertemu dengan syaitan yang lari tercirit-birit tunggang langgang. Melihat kejadian yang tak biasa itu Nabi merasa sedikit hairan. Kemudian Rasulullah menahannya dan bertanya : "Hai syaitan, kenapa engkau lari tunggang langgang ? apakah yang engkau takuti ?". Jawab syaitan : "Iya, aku melihat bayang-bayang Umar bin Khattab, kerananya aku lari".
Dari Sa’ad bin Abu Waqqash r.a berkata bahwa Umar bin al Khaththab r.a pernah meminta izin untuk bertemu Rasulullah SAW di mana pada waktu itu para wanita Quraisy sedang berbicara dengan beliau dengan suara keras hingga mengalahkan suara beliau. Ketika mereka mendengar suara Umar, maka para wanita dengan segera mengambil hijab, lalu Rasulullah SAW mengizinkan Umar untuk masuk. Saat Umar masuk, Rasulullah sedang tertawa. Umar bertanya, “Apa yang membuatmu tertawa wahai Rasulullah, bapak dan ibuku sebagai tebusanmu, apa yang membuatmu tertawa?”
Beliau bersabda, “Aku hairan terhadap para wanita di sini, tatkala mendengar suaramu, mereka bergegas mengambil hijab.” Umar berkata, “Wahai Rasulullah engkau lebih berhak disegani.” Kemudian Umar berkata, “Wahai kaum wanita kenapa kalian lebih segan terhadapku daripada kepada Rasulullah?” Mereka menjawab, “Kerana engkau lebih keras dan lebih garang.” Maka Rasulullah bersabda,
“Wahai Umar, demi Zat yang jiwaku berada di Tangan-Nya, sudah cukup untuk mengerti kemuliaanmu bahawa tidaklah syaitan terserempak denganmu melainkan memilih jalan selain jalan yang engkau lalu.”
(Muttafaqun ‘alaih dan dalam Sahih Muslim dari Abu Hurairah r.a dengan jalur lain).
Rasulullah pernah bersabda ;
"Sesungguhnya syaitan lari darimu wahai Umar! Ketika saya sedang duduk di sini, kemudian orang-orang ini masuk, dan belum lama sebelum kamu masuk, dia melakukan seperti itu.” (HR. Ahmad dan Tirmizi)
Disisi lain Nabi juga pernah bersabda, dalam riwayat Al Hakim dan Ibnu Asakir :
اتّقوا غضب عمر فانّ الله يغضب اذا غضب
"Takutlah kalian terhadap kemarahan Umar, karna sesungguhnya Allah akan murka bila Umar marah".
Mengapa syaitan takut dengan Sayyidina Umar namun boleh mendekati Rasulullah (ﷺ )? Maka Ibn al-Qayyim berkata, "Hawa nafsu adalah musuh manusia, jika dia menaklukkan musuhnya dan menawannya, kekuasaannya lebih kuat dan lengkap daripada yang tidak ada musuh." Ini adalah hal keadaan Rasulullah (damai dan rahmat Allah untuk sekalian alam) yang mana sifatnya lebih sempurna dari Sayyidina 'Umar ketika Shaytan melihatnya melarikan diri darinya".
Bahkan tugas Rasulullah ﷺ sebagai pendakwah kepada manusia dan jin syaitan. Banyak hadis melaporkan bahawa beberapa kali Rasulullah berjumpa dengan kelompok jin untuk mendakwah mereka.
WaAllahu'alam

ALLAH MEMBALUT HADIAHNYA
Manusia jika ingin memberi hadiah,pasti akan membalutnya dengan pembungkus hadiah yang cantik, bereben dan sebagainya. Hadiah yang berharga tidak akan diberi tanpa berbalut.
Begitu juga Allah apabila ingin memberi hadiahNya. Allah juga membalut anugerah-Nya yakni dengan sesuatu yang dipanggil kepahitan, kesedihan dan kegagalan.
Kadang-kadang Allah tidak memberi sesuatu yang diminta, namun Allah memberi sesuatu yang lebih bernilai daripada itu. Tetapi itu tidak ketara kerana Tuhan 'membalut' anugerahNya.
Namun yakinlah Allah akan beri itu lebih bernilai berbeza dengan apa yang kita inginkan. Inilah yang akan menyebabkan hati kita menjadi tenang.
Ya, pembalut hadiah kita semestinya lebih murah daripada hadiah di dalamnya. Sama juga hadiah dan anugerah yang Allah ingin berikan. Biasanya hadiah jauh lebih mahal dan bernilai jika dibandingkan dengan “pembalutnya”.
Justeru, bersabarlah sebentar ketika membuka hadiah untuk mengetahui isi dalamnya seterusnya menikmati hadiah itu.
Begitulah, marilah bersabar sebentar menerima kepahitan dan kegagalan semata-mata untuk menikmati anugerah yang masih menjadi rahsia...tetapi pastilah lebih indah dan bernilai berbanding apa yang kita sangkakan.
InsyaAllah, amin. Salam Jumaat yang barakah. Mari banyakkan selawat. Dan selamat membuka hadiah kurniaan Allah kepada kita pada hari ini.
Oleh Ustaz Pahrol Mohd Juoi


APABILA NYAWA DIRENTAP DARI JASAD
Peristiwa mati sangat menakutkan. Apabila mayat telah dimasukkan ke dalam liang lahad, lalu ia akan dikambus dengan tanah. Setelah itu orang yang mengusung dan menghantarkannya ke kubur pergi dan meninggalkannya sendirian tanpa teman, tanpa lampu,tanpa makan, tanpa minum, tanpa kekayaan dan tanpa segala-galanya.
Mayat terpinga-pinga dan baru sedar ia telah mati. Ketika itu masuklah malaikat Rumman sebelum masuknya malaikat Munkar dan Nakir. Mukanya bersinar seperti matahari dan ia berkata kepada mayat.
"Tulislah segala apa yang engkau telah perbuatkan di dunia tentang kebaikan dan kejahatanmu"
Maka jawab mayat, "Dengan apa hendak aku tuliskan, dan di mana aku hendak tulis?"
Maka jawab malaikat itu, " Lidahmu sebagai tinta dan jarimu sebagai kalam."
Maka berkata mayat, "Dimanakah buku yang hendak aku tulis?"
Maka malaikat Rumman mencarikan kain kafan lalu diberikan kepada mayat, "Tulislah segalanya di atas kain kapan ini."
Maka mayat pun menulis apa yang telah dilakukan di dunia tentang satu kebajikan. Dan jika sampai kepada kejahatan, mayat akan berasa malu untuk menulisnya. Maka berkatalah malaikat; "Wahai orang yang bersalah, kenapa kamu tidak malu kepada Zat yang menciptakan kamu sewaktu kamu melakukan dosa dahulu di dunia dan sekarang engkau malu terhadap diriku?"
Kemudian apabila mayat itu enggan menulis kejahatannya, malaikat itu akan mengangkat tongkat pemukul dan dipukulnya mayat itu, maka berkata mayat ; "Angkatlah tongkat ini agar aku boleh menuliskannya"
Maka mayat pun menuliskan segala kejahatannya dan kebaikannya tanpa tinggal walau sebesar habuk. Kemudian malaikat meminta mayat itu untuk mengecapnya. Maka berkata mayat; "Dengan apa hendak aku capkan?"
Maka berkata malaikat;"Kamu capkan dengan kuku kamu."
Maka mayat pun memperlakukan sebagaimana yang diperintahkan oleh malaikat. Dan setelah itu malaikat pun menggantungkan tulisannya itu dilehernya sehingga hari kiamat.
Firman Allah SWT:
"Dan tiap-tiap manusia itu telah Kami tetapkan amal perbuatannya (sebagaimana tetapnya kalung) pada lehernya dan Kami keluarkan baginya pada hari kiamat sebuah kitab yang dijumpai terbuka." (Al-Israa':13)
Setelah itu, masuk pula Munkar dan Nankir dan bermulalah soal jawab dengan si mayat mengenai ketuhanan, kenabian dan sebagainya. Jika mayat tidak dapat menjawab, maka ia akan diseksa dengan seksaan yang pedih. Di dalam kubur lagi sudah dihukum atas perbuatan yang dilakukan. Kalau mayat itu calon syurga, di dalam kubur lagi sudah ditunjukkan tempatnya. Dan begitu juga ahli neraka, tempat seksaannya juga telah ditunjukkan. Rasulullah Solllahu Alaihi Wassalam bersabda:
"Apabila seseorang itu mati, maka diperlihatkan baginya akan tempatnya setiap pagi dan petang. Jika ia termasuk ahli syurga, maka ia akan melihat syurga dan jika ia ahli neraka, ia pun akan diberi melihat neraka. Kemudian dikatakan,"Inilah tempatmu yang kamu akan dibangkitkan kepadanya pada hari kiamat." (HR Muslim)
Begitulah rupanya orang yang di dalam kubur, sentiasa resah menanti saat berakhirnya alam kubur kerana tidak tahan diseksa dan tidak sabar untuk menikmati kebahagiaan di syurga. Kita yang hidup ini mengetahui kisah ini tetapi masih lalai dengan maksiat dan dunia. Masih lalai dengan harta kekayaan dan keluarga. Bersabda Rasulullah Sollallahu Alaihi Wassalam:
"Keberangkatan mayat itu diringi 3 hak iaitu, keluarganya, harta bendanya dan amal perbuatannya. Yang dua akan pulang dan satu tetap tinggal. Yang pulang ialah keluarga dan harta bendanya sedang yang tinggal ialah amal perbuatannya." (HR Bukhari dan Muslim)
Sumber: Menyelami Samudera Tasawuf oleh Ustaz Shamsul Mohd Nor










Luruskan niat, teguhkan hati.

#Ingat Mati.


Kurangi ketawa, Sesungguhnya dengan banyak ketawa akan mematikan hati.


Barangsiapa yang melihat kelemahan dirinya sendiri, maka dia akan usaha menggapai istiqomah terhadap perintah ALLAH SWT.
Tetapi,
Barangsiapa siapa yang melihat kelemahan orang lain, maka ia akan sentiasa mencari-cari kesalahan orang lain dan merasa dirinya mulia.
Kenali diri... Situasi mana dirimu..


Tersingkap iman seseorang dari ujianNya.

Kenali diri...


LLAH tidak menyukai orang yang berkhianat dan tidak mensyukuri nikmat.


Akhlak adalah keutamaan dalam mendidik anak-anak kerana Rasulullah SAW diutuskan untuk menyempurnakan akhlak.



Semakin kita sibuk dengan urusan dunia semakin banyaklah membaca AL QURAN.
Semoga ALLAH memberkati hidup kita.
Aamiin.


Perteguhkan keyakinan kepada ALLAH dan setiap janji-janji ALLAH.
In Shaa ALLAH.


Ya ALLAH...
Tunjukilah kami jalan yang lurus dan kurniakan taufiq & hidayah kami.
Aamiin

No comments: