Friday, August 09, 2019

Koleksi Tazkirah Pilihan 108

6 PESAN INDAH MBAH MAIMUN ZUBAIR
K.H Maimun Zubair Dawuh,
1. jika engkau melihat seekor semut terpeleset dan jatuh di air, maka angkat dan tolonglah...barangkali itu menjadi penyebab ampunan bagimu di akhirat.
2. Jika engkau menjumpai batu kecil di jalan yang bisa menggangu jalannya kaum muslimin, maka singkirkanlah, barangkali itu menjadi penyebab dimudahkannya jalanmu menuju surga.
3. Jika engkau menjumpai anak ayam terpisah dari induknya, maka ambil dan susulkan ia dengan induknya, semoga itu menjadi penyebab Allah mengumpulkan dirimu dan keluargamu di surga.
4. Jika engkau melihat orang tua membutuhkan tumpangan, maka antarkanlah ia...barangkali itu mejadi sebab kelapangan rezekimu di dunia.
5. Jika engkau bukanlah seorang yang mengusai banyak ilmu agama, maka ajarkanlah alif ba' ta' kepada anak2 mu, setidaknya itu menjadi amal jariyah untukmu..yang tak akan terputus pahalanya meski engkau berada di alam kuburmu.
6. Jika engkau tidak bisa berbuat kebaikan Sama sekali Maka Tahanlah tangan dan lisanmu dari menyakiti, setidaknya Itu menjadi sedekah untuk dirimu.
Al-Imam Ibnul Mubarak Rahimahullah berkata:
رُبَّ عَمَلٍ صَغِيرٍ تُعَظِّمُهُ النِّيَّةُ ، وَرُبَّ عَمَلٍ كَبِيرٍ تُصَغِّرُهُ النِّيَّةُ
“Berapa banyak amalan kecil, akan tetapi menjadi besar karena niat pelakunya. Dan berapa banyak amalan besar, menjadi kecil karena niat pelakunya”
Jangan pernah meremehkan kebaikan, bisa jadi seseorang itu masuk surga bukan karena puasa sunnahnya, bukan karena panjang shalat malamnya tapi bisa jadi karena akhlak baiknya dan sabarnya ia ketika musibah datang melanda
Rasulullah SAW bersabda:
« لاَ تَحْقِرَنَّ مِنَ الْمَعْرُوفِ شَيْئًا وَلَوْ أَنْ تَلْقَى أَخَاكَ بِوَجْهٍ طَلْقٍ ».
“Jangan sekali-kali kamu meremehkan kebaikan sedikitpun, meskipun (hanya)bertemu dengan saudaramu dalam keadaan tersenyum".(HR. Muslim)
Mari selalu berusaha dan berprilaku positif, semangat meraih hasil terbaik serta saling mendoakan akan keberkahan.. Aamiin...Semoga bermanfaat
Selamat jalan mbah.. insyaAllah husnul khotimah..

Carilah kemuliaan di sisi Allah
Bersama iman dan taqwa

Kenapa kita menjadi mulia.
Satu sebabnya.
Allah tutup aib kita.
Maka pandai pandailah bersyukur

Berubah itu adalah Usaha dari hati.
Maka berbincanglah dgn hatimu.
Utk berubah

Rezeki masing masing.
Semua pemberiaan Allah.
Rezeki bukan hanya kaya.
Kesihatan juga rezeki.
Apa guna kaya.
Kalau tak sihat

Musibah itu nikmat.
Dgn cara
Syukur.
Sabar.
Tawakkal.
Dan mencari hikmah

Dgn jodoh itu.
Bersyukur dgn kelebihan.
Bersabar dgn kekurangan

Syurga terlalu luas..jadi kejutkan rakan rakan utk sama2 ke sana

Hati yang cantik itu.
Dalam diamnya.
Ada doa

Doakan lah kebaikan untuk orang yg berbuat baik

Hari ini kita dengar org mati.
Esok lusa..org pula akan dengar kita mati.
Oleh itu buat persediaan dari sekarang

Kuatkan jiwa. Bangkitkan semangat
Sabar itu bukan di mulut tapi di hati yang tabah mendambakan redha ALLAH.

Berzikirlah setiap hari sehingga sebati di hati sampai menjadi darah daging kita.
Semoga hatimu terasa kelazatannya. Aamiin.

Mereka yang sentiasa membasahi lidahnya dengan berzikir akan merasai ketenangan.
Amalkanlah dgn istiqomah.

Dalam perjalanan hidup kita hakikatnya kita berurusan (ibadah) kita kepada ALLAH.
Beristighfarlah


Kita tidak cukup masa untuk melayan semua kehendak manusia.
Luangkanlah masa kita untuk melakukan amal sholeh.

Berjuanglah membersihkan hati sehingga terbangun tauhid dalam diri.



QURBAN DI LUAR NEGARA & HUKUM
Soalan
Mana yang terbaik, melakukan ibadah Qurban di dalam negara atau di negara luar yang lebih memerlukan? Adakah sah sebagai qurban pula jika dilaksanakan di luar negara?
Jawapan
Hampir semua ulama bersetuju bahawa sebaiknya penyembelihan kurban :-
1. Dilakukan sembelihan itu dengan TANGAN sendiri. Itu disepakati paling afdhal kerana ia adalah suatu ibadah selain juga Sunnah baginda Nabi Muhammad salla allahu ‘alaihi wasallam.
2. Jika berkongsi bahagian (seperti lembu yang dikongsi 7 bahagian) atau tidak mampu untuk menyembelih haiwan Qurban, diharuskan mewakilkan kepada orang yang lebih tahu untuk melaksanakannya.
3. Jika sudah diwakilkan, maka SUNAT untuk MENGHADIRI majlis penyembelihan Qurban dan menyaksikannya, sama ada lelaki ataupun wanita. Ini dari hadis nabi kepada Fatimah r.a untuk menyaksikan upacara terbabit. Dengan demikian, orang yang melaksanakan Qurban itu dapat menjiwai dan merasa sendiri proses ibadah Qurban itu dilakukan, itulah sebuah syiar Islam yang besar, berbanding mereka yang hanya menghantar wang ke pihak NGO dan mungkin tidak tahu bila secara specifik penyemeblian bahagian Qurbannya dilakukan, malah TIDAK TERASA pun dia sedang melakukan Qurban pada tahun tersebut.
4. Penyembelihan qurban di tempat sendiri adalah cara paling tepat untuk menaikkan syiar Alah swt iaitu Qurban pada musim aidil adha. Juga terdapat ayat al-Quran (surah al-Hajj aya ke-28 yang jelas menyatakan orang yang berqurban untuk makan sebahagian dari daging qurbannya, hal ini akan terhalang disebabkan berqurban secara wakil ke luar negara.
5. Baginda Nabi juga melaksanakan semua ibadah Qurban baginda di Madinah dan tidak di bawa ke negara luar.
Justeru itu, dari keadaan yang yang disebut di atas maka yang disepakati afdhal oleh para ulama, secara umumnya Qurban yang LEBIH BAIK adalah dilaksanakan di tempat kita berada dan mencari kehidupan.
Kecuali bagi sebahagian individu yang melakukan kerja amal dan berqurban di luar negara kerana menguruskan sekaligus qurban pihak lain. Maka tiada masalah baginya untuk berqurban di luar negara dan dia sendiri turut menyembelih dengan tangannya.
Dalam keadaan biasa seperti tiada melakukan kerja amal di luar negara, para ulama berbeza pendapat dalam menentukan keharusan melakukan ibadah Qurban di luar negara atau kawasan hidupnya dan pekerjaannya.
Mazhab Hanafi : Makruh dipindahkan ke luar kawasan kecuali jika disebabkan ada kerabatnya di sana atau yang lebih memerlukan.
Mazhab Maliki : TIDAK HARUS dipindahkan sembelihan ke luar kawasan yang melebihi jarak musafir, kecuali jika ahli di luar kawasan lain tadi TERSANGAT MEMERLUKAN maka bolehlah sebahagian besar dipindahkan, dan berbaki sedikit di kawasannya sahaja.
Al-Syafie dan Hanbali : HARUS dipindah ke luar kawasan yang TIDAK melebihi jarak musafir, namun terdapat ulama dari kalangan mereka yang mengHARAMkan memindahkannya jika lebih dari jarak musafir.
Imam Al-Nawawi dalam kitab al-Majmu' akui terdapat dua pendapat dalam hal ini. Imam al-Mawardi menyatakan tidak halangan untuk dipindahkan. Namun Imam al-Ramli, tidak mengharuskan dengan qiyas kepada haramnya dipindahkan zakat lebih dari jarak musafir.
Ulama Kontemporari dan beberapa badan Fatwa seperti Saudi, UAE dan lain-lain: Harus dipindahkan ke negara yang terdapat ramai yang lebih memerlukan.
Maka boleh disimpulkan, adalah HARUS dan SAH hukumnya melaksanakan Qurban secara wakil ke Luar negara tetapi yang terbaik dan tiada khilaf adalah di tempat sendiri.
Dr. Zaharuddin Abd Rahman


Ujian yang meningkatkan darjat itu tenang dan manis dihadapi. Namun yang menghapuskan dosa itu, pedih dan resah menghadapinya!


Siapa yang mengamalkan kebaikan tetapi pada masa yang sama masih melakukan kejahatan, maka Allah akan menyegerakan siksaan kepadanya di dunia dengan menimpakan musibah demi musibah sehingga dia bertemu Allah tanpa kejahatan.
Rasulullah SAW bersabda: "Jika Allah menghendaki kebaikan kepada hambaNya, maka Allah menyegerakan hukuman untuknya di dunia..." (riwayat Termizi).

Mana mungkin kau berpeluang untuk memperbaiki luka jika tidak pernah dilukakan? Tuhan bersama orang yang hancur hatinya dalam menghadapi ujianNya.

Jangan keterlaluan mengata, mencerca dan mempersendakan orang lain, lebih-lebih lagi yang ada pertalian syahadah dan darah dengan mu. Justeru, sebelum mati semua itu akan berbalik kepada mu!

Jangan tunggu bahagia datang, tapi ciptalah bahagia. Orang paling bahagia bukan saat menerima tapi saat memberi kasih sayang sesama manusia.🥰

Hidup tanpa zikir ibarat haus kekeringan tanpa air.
Diberi ujian, zikir. Diberi rezeki, zikir. Buat apapun, zikir. Ingat ALLAH Maha Kuasa. Itulah kekuatan dalaman seorang mukmin.

Tidak ada takdir yang buruk, meski Allah timpakan ujian yang nampak sangat buruk. Semua baik, jika dikembalikan pada Allah. Sabar, syukur, redha. Susah.Tapi Allah akan serapkan dalam jiwa perlahan-lahan. Keep strong!


No comments: