Tuesday, August 22, 2017

Dari FB ebit Lew 223Hb8

Seorang abang tegur saya di highway masa dalam petrol pam. Ustaz kan, tolong beri saya buat kebaikan saya nak bayar untuk ustaz....dia mendesak juga. Saya syukur pada Allah...
Ish..hehe..percuma lak orang belanja. Terima kaseh tuan...
Ustaz, boleh saya bertanya soalan pada ustaz..
Begini isteri saya tak solat. Tak tutup aurat. Suka pakai sexy sexy. Keluar rumah pakai sexy dan agak sosial hidupnya. Saya stress lah ustaz. Dia langsung tak boleh kena tegur. Kami asyik bergaduh. Dia kuat melawan. Lama-lama dah makin dingin. Saya nak ceraikan isteri saya..
Abang, ada seorang kawan saya kisah sama macam ini. Tapi hari ini mereka begitu bahagia dengan iman dan kasih sayang kerana Allah. Semuanya kerana Allah sayang. InsyaAllah lepas ini abang pula. Allah dah takdirkan dan nak tak nak itulah jodoh abang sekarang. Abang ada buat Ta'lim rumah tak? Abang ada bawa isteri belajar iman? Majlis ilmu? Berjuang di jalan Allah tak?
Tak boleh ustaz. Dia memang tak mahu dengar.
Abang cintakan dia tak? Sayangkan dia tak?
Sayang sangat. Saya cintakan isteri saya..
Dia cintakan abang tak? Sayangkan abang..?
Saya rasa yer ustaz..cinta. sayang..
Inilah masanya abang kena mengorat isteri. Sebut namamya dalam doa. Menangis doakannya waktu malam. Sebelum subuh. Belikan dia bunga. Bawa dia bercuti. Berdua-duaan. Bila dia ok cepat-cepat pujuk bawa ke majlis ilmu, majlis Ta'lim, berjuang di jalan Allah. Perlahan-lahan kasih sayang tapi jangan lambat. Nanti dah lama lagi susah..
Ada orang pernah jumpa saya soalan macam abang. Ramai juga. Tetapi bila isteri mereka datang belajar iman. Dia datang keluargasunnah. Buat Ta'lim. Semuanya berubah. Ada yang isteri buat. Suami kongsi gelap besar pun berubah. Suami tak solat mula solat.
Hari ini ramai orang solat, zikir dan baik. Tetapi kita kurang fikir agama dan tidak buat dakwah. Kita putus asa bila Allah amanahkan pasangan yang jauh dari kebaikan. Nabi saw tak pernah putus asa dengan kita. Seluruh manusia seluruh alam sampai kiamat.. Kenapa nak putus asa dengan cuma seorang anugerah Allah kepada kita. Abang tu mula sebak dan menangis. Terima kaseh ustaz..
Takper abang. Allah sayang abang-ebit lew



Tengah malam dapat bersama berkongsi hati ke hati dengan anak-anak muda yang ada fikir untuk bangunkan anak muda di bukit bintang, chow kit, klcc, dan highway duke. Saya menangis lihat anak muda yang sangat baik. Hati mereka sangat baik. Saya belajar banyak dari mereka semua. Penuh kl ini dengan manusia dari 12 malam sampai dekat subuh.
Sedang bercerita berkongsi rasa syukur masing-masing dengan nikmat iman. Puji Allah. Cerita kebesaran Allah. Semua lembut dan sangat baik. Sedang bercerita pada anak muda yang digelar punk. Beberapa anak muda yang awalnya duduk jauh sikit. Datang dekat dan kata, ustaz. Saya dari jauh berdebar. Hati saya, jantung saya laju. Meremang tengkuk saya. Saya rasa inilah yang saya cari selama ini. Macam-macam soalan ditanya dan terlihat kesungguhannya dan hatinya yang lembut.
Saya ingin berubah jadi lebih baik. Jawab saya, adik Allah sayang. Dia beri Islam. ALLAH tak salah pilih. Dia Allah yang maha baik. Maha kaya. Dialah Raja segalanya. Apa yang dilangit dan dibumi. Adik-adik semua baik Allah sayang.
Dia menangis. Ceritakan keadaan ibunya ada kanser.. Dan kisah silamnya. Alhamdulillah rakan mereka yang dulunya membesar di jalanan itu kini menjadi Daie Allah. Syukur beberapa anak muda telah mula berjuang di jalan Allah.
Subhanallah. Subhanallah. Begitu sebak rasa. Sebab semuanya baik-baik. Cuma kadang-kadang kita tersalah pilih jalan untuk beri masa dan tenaga. Alangkah indahnya tenaga dan jiwa anak muda ini jika digunakan untuk bawa Islam ke seluruh dunia.
Ya Allah sedih rasa. Tak sangka penuh kuala lumpur ini ditengah malam dengan manusia. Ya Allah berjuta rahmat yang sedang kau curahkan dengan kebaikan anak muda ini berilah sedikit pada saya. Semuanya dengar dengan baik. Buat hati ini meronta sedih. Kerana kurang beri masa buat mereka. Ya Allah tak sangka seramai ini manusia di waktu pagi.
Ada kelab dekat sini penuh orang Islam masuk. Semuanya muda lagi. Ada kelab gay, lesbian, dan lain-lain. Jalan raya penuh dengan anak remaja lelaki perempuan. Semuanya baik dan mendengar nasihat. Ya Allah terimalah setiap anak muda ini yang sangat baik dan hormat nasihat yang baik. Pilih mereka jadi matahari hidayah. Asbab seluruh dunia kenal Islam.
Halal itu jelas. Haram itu jelas. Tapi tugas kita ialah mengajak dengan rasa sayang. Semua orang baik. Saya yang tak baik. Saya salah tak buat dakwah sungguh-sungguh. Walau seorang anak muda. Mereka teramat bernilai. Mereka lebih mahal dari segala-galanya. Disebalik mereka tersimpab berjuta hidayah.
Janganlah keji atau hina mana-mana orang. Kita semua sama belum tahu nasib akhir hidup kita. Jangan pernah pandang rendah pada sesiapapun. Sayangilah semua orang. Nabi saw sayang semua manusia. Hanya ingin semua orang bahagia dan masuk syurga. Walau apa orang kata atau keji. Kita hidup untuk Allah sayang. Sambung kerja dakwah Nabi saw.-ebit lew


Sedih, sayu, sebak.....
Beginilah keadaan di mahkamah dunia...takperlah Allah maha kaya dan maha adil. Saya doakan semua yang menuduh dan menganiaya keluarga rapat saya ada mengucapkan perkataan yang dituduh racist semasa di Hong Leong bank. Saya kenal keluarga saya. Saya kenal beliau teramat dekat dan dalam. Dia berbangsa cina dan dia bukan Islam tetapi saya jadi saksi yang dialah saudara rapat dengan saya. Dia suka dan sayangkan Islam. Dia orang paling hormat orang tua..dan tahu erti hormat orang lain. Setiap kali jumpa atau mesej kami bercakap pasal kasih sayang dan kehidupan akhirat..dia sentiasa berlari sana sini layan orang tua-tua Islam. Dia banyak tolong orang tanpa kita bangsa..
Bayangkan sehingga dia stress dan berhenti kerja. Terpaksa ulang alik mahkmah. Habiskan duit simpanan semuanya untuk fitnah manusia. Dan hendak di masukkan dalam penjara cuma kerana beberapa patah perkataan yang dia tak ucapkan. Seorang wanita yang dah nak pencen. Seorang yang baik dan ramah. Semua saksi sebelah kepadanya. Kepada yang fitnahnya, saya sumpah jadi Daie dan seluruh keturunan jadi hafiz hafizah Al-Quran. Menjadi orang baik hendaknya.supaya dapat bantu ramai orang. Bukan aniaya orang saja-saja..ya Allah yang maha baik dan maha penyayang..
Dia orang dekat yang saya selalu cerita mati, syurga dan neraka. Tapi bila jadi macam ni. Cukuplah Allah tempat saya mengadu.
Kami berbual panjang tadi...cuma cerita akhirat..
Pohon doa kawan-kawan dekat dengan saya doakan buat saudara rapat saya yang sekarang sedang peringkat merayu di mahkamah rayuan Putrajaya. Mudah-mudahan beliau dapat melihat akhlak dan kebaikan Islam. Nabi saw sayang semua orang dalam dunia. Inginkan semua orang bahagia dan masuk syurga..
Saya sayangkan semua orang melayu, cina, India, dan semua orang dalam dunia kerana Allah. Tanpa syak. Tanpa ragu. Kerana Allah..hanya ingin setiap orang bahagia dan masuk syurga..kita semua akan mati. Tiada yang kekal. Dialah Allah yang maha adil..
Ya Allah yang Maha Baik, saya adukan kesedihan dan kesusahanku hanya padaMu. Seluruh kerajaan dunia ini tak boleh buat apa-apa. Hanya perkara yang ditentukanMu terjadi. Saya cuma lalui hidup ini dengan peraturan tetapi saya percaya tiada siapa yang boleh buat apa-apa. Lahaulawala Quwata illa billa. Ya Allah lihatlah hambaMu ini yang teraniaya. Kami miskin, kami takde apa-apa. Cukuplah kepadaMu kami berserah. Pasti semuanya baik. Tak tersalah. Maafkan kami atas semua dosa kesalahan dalam hidup kami..ammai yujibul mudtorro iza daA hu wa yak syifus su'..(amalkan surah an-namlu ayat 62..yakin sebenarnya tiada yang boleh menyelamatkan kita dari penganiayaan dan kezaliman melainkan Allah)
Teringat kisah Saidina Ali ra dan yahudi yang curi baju besi saidina Ali ra. Tetapi keikhlasan saidina Ali ra dan keikhlasan hakim menyebabkan yahudi itu kenal Islam.. Semoga satu masa nanti, kegemilangan akhlak Islam ini hidup kembali. Tahniah kepada yang jujur dan amanah dalam tugasnya. Tahniah kepada yang ada iman ketika diberi kuasa. Allah sebaik-baik yang membalas. Ya Allah saya bukan sesiapa, takde apa-apa, saya cuma pendosa tetapi saya bahagia kenal kau ya Allah. Bahagia dapat Islam dan kenal Rasulullah saw. Dan demi itu saya berdoa kepadaMu-ebit lew

No comments: