Monday, August 14, 2017

KPT 036

Istiqamahlah, apabila kita beragama pasti sahaja ujian itu akan mendatangi sepanjang perjalanan kehidupan ini. Saat goncangan ujian datang itu, hanya istiqamah mampu bertahan dari cabutan akar kehidupan.. maka kita kuatkanlah akar istiqamah dgn ilmu yang bermanfaat, kefahaman agama yang jelas mampu menahan diri dari tergelincir dari landasan agama ini.. inilah tapisan Allah, maka istiqamahlah!!


Tutuplah ruang rasa dengki itu bila menyelinap rasa untuk kedengkian mendatangi, kerana saat dengki bertakhta dihati kita, sebenarnya kita sudah tidak meredhai setiap pemberian yang telah diagih oleh Allah yang paling terbaik untuk hamba.. kita sudah tidak redha setiap pemberian dan kurniaan Allah itu!!.. itu kan sifat keji??


Kumpulan Nasihat as-Sayyid Muhammad bin Alawi al-Maliki, yang dikumpul dari berbagai sumber..
1.Senjata / Bekal Seorang pelajar Adalah Buku dan qalam [Pen]
2.Tasbih Tidak Pernah Lepas Dari Saku Baju Atau beg
3.Orang Yang Melakukan Bid'ah Dikhuatirkan Mati Dalam Keadaan Su'ul Khotimah [Tidak Terpuji]
4.Seharusnya Seorang penuntut ilmu Mempunyai Bacaan Wirid Untuk Menjaga Dirinya Dari Kesesatan
5.Sedikit Tapi Mantap Itu Lebih Baik Daripada Banyak Tapi Tidak serius
6.Seseorang Yang Memiliki Cakrawala Keilmuan Yang Luas, dia Tidak Akan susah untuk Protes Terhadap Orang Lain
7.Ilmu Tidak Akan Berkumpul Dengan Sifat Sombong Di Dalam Satu Dada
8.Barang Siapa Yang Merasa Sudah Sampai, Bererti Ia Telah Merusak Permulaannya
9.Bersungguh-sungguhlah Dalam Berkhidmah Kepada tokoh2 Agama
10.Sebaik-baik Perbuatan Adalah yang Memenuhi Keperluan Orang Lain
11.Tidak Layak Seorang Yang Berakal Bertanya "Mengapa Kalian Memperingati Maulid?", Kerana Seolah-olah Ia Bertanya, "Mengapa Kalian Bergembira dengan Adanya Nabi?"
12.Kebanyakan Urusanku Telah Tersusun dan Terencana Dengan Rapi, Tetapi Aku Tidak Mahu Diatur Oleh Program Itu
13.Masyarakat Melayu Adalah Masyarakat Yang Berakhlak Baik dan Pemurah
14.Sifat Zuhud Bukan Terletak Pada Pakaian Dan Penampilan, Tetapi Terletak Di Sini [Yakni Hati]
15.Keistimewaan Tidak Memberikan erti Keutamaan
16.Waspada Terhadap Pemikiran Jumud [Kaku] Dari aliran pemikiran perosak
17.Aku Marah Terhadap Murid Yang Tidak Sopan Ketika Membaca Wirid, Lebih-lebih Ketika Membaca Al-Quran
18.Menjadi Seorang Guru Bukan Dengan Warisan, Akan Tetapi Dengan Belajar Dan Menuntut Ilmu
19.Kunci Segala Rahsia Bersumber Pada banyaknya Bacaan Selawat Kepada Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam
20.Seharusnya Seorang penuntut ilmu Banyak Beribadah Untuk Menjaganya Dari Maksiat Dan Menguatkan Hafalannya
21.Jadikanlah Selawat Kepada Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam Sentiasa Berada Di Antara Kamu dan Munajatmu
22.Kerana Satu Orang Maka Seribu Orang Dimuliakan
23.Dalam Perjalananku, Aku Selalu Membawa Kitab, Demi Mengikuti Jejak Ayahanda
24.Jangan Ikut Campur Dalam Urusan Politik, Engkau Lebih Mengerti Situasi Daerahmu
25.Amar Ma'ruf Nahi Mungkar Harus Dilakukan Dengan Sikap Bijak, Lembut Dan Bertahap
26.Kehidupan Yang Indah Adalah Jika dapat Membantu Seseorang Dalam Beribadah Dan Melakukan Ketaatan
27.Aku Tidak Pernah Bosan Untuk Menyebarkan Ilmu, Walaupun Kepada Satu Orang
28.Orang Yang Tidak dapat Memanfaatkan Kemuliaan Waktu Dan Tempat, SungguhIah Amat Merugi
29.Akhlak Lebih Didahulukan Daripada Ilmu
30.Kalian Harus Membiasakan Bacaan Wirid, Sebab Wirid Dapat Menjadi senjata dan Perisai Diri
31.Kebiasaan Orang Mulia, Adalah Semulia-mulianya Kebiasaan
32.Siapa Saja Yang Memiliki Kitab Wiridku, Bererti Ia Telah Mendapatkan Ijazah. Ijazah Ini Bukan Dariku, tetapi Langsung Dari Para Pengarang Wirid-wirid tersebut
33.Syurga Itu Tidak percuma, Belilah Surga Itu Dengan Hartamu, Amalmu, Dan Dengan Tenagamu
34.Sesuatu Yang Tidak Kamu Ketahui, Maka Jangan Sekali-kali Kamu Menyentuhnya [mengerjakannya]
35.Ilmu Mudah Didapatkan, Tetapi Melayani [Khidmah] Kepada Ulama Susah Didapatkan.



MEMUPUK SIFAT ITSAR DALAM DIRI PERIBADI KITA
Sifat opposite daripada sifat "ananiah"(selfish) ini adalah sifat "itsar" iaitu sifat mengutamakan, mendahulukan kepada orang lain berbanding dirinya sendiri. Inilah sifat yang dimiliki oleh Nabi Muhammad ﷺ dan juga diwarisi oleh Para Sahabat Baginda ﷺ.
Diriwayatkan di dalam suatu peperangan Yarmuk mengenai kisah tiga Sahabat Nabi Muhammad ﷺ yang mati syahid yang mereka bertiga mengutamakan kepada sahabatnya yang lain. Mereka itu adalah Saidina Ikrimah Bin Abu Jahal Radhiyallahu'Anhu, Saidina Al-Harith Bin Hisyam Radhiyallahu'Anhu dan Saidina Ayyasy Bin Abu Rabiah Radhiyallahu'Anhu.
Ini adalah suatu kisah yang sangat menakjubkan yang mana mereka ini mengutamakan sahabatnya lebih daripada diri mereka sendiri. Setelah berakhirnya peperangan di medan Yarmuk maka ada sebahagian Para Sahabat yang pergi kepada Para Sahabat yang lain yang mana mereka ini dalam keadaan cedera parah.
Lalu ada tiga orang Sahabat Nabi ﷺ yang dalam keletihan, cedera parah dan kehausan serta dalam keadaan kritikal maka datanglah seseorang yang ingin memberikan air kepada salah seorang di antara mereka bertiga ini. Ketika air hendak diberikan kepada Saidina Al-Harith Bin Hasyim Radhiyallahu'Anhu maka beliau melihat kepada Saidina Ikrimah Bin Abu Jahal Radhiyallahu'Anhu yang sedang kehausan dan sangat memerlukan maka dia mengatakan "Berikan air ini kepadanya."
Lalu orang itu pun beralih kepada Saidina Ikrimah Radhiyallahu'Anhu untuk diberikan air kepadanya. Ketika Saidina Ikrimah ingin meminumnya maka beliau melihat pula kepada Saidina Ayyasy Bin Abu Rabiah Radhiyallahu'Anhu yang kelihatan lebih memerlukan air tersebut berbanding beliau maka dia mengatakan "Berikan air ini kepadanya."
Dalam riwayat yang lain disebutkan apabila air ingin diberikan kepada orang yang ketiga maka orang yang ketiga itu mendengar pula ada orang yang keempat yang lagi memerlukan air daripada dirinya. Maka pergilah orang yang membawa air kepada orang yang keempat itu. Akan tetapi setelah tiba kepada orang yang keempat itu untuk diberikan minum air maka orang itu pun meninggal dunia.
Maka orang yang membawa air pun cepat-cepat kembali kepada orang yang ketiga itu untuk diberikan minuman tetapi Saidina Ayyasy Bin Abu Rabiah Radhiyallahu'Anhu juga didapati telah meninggal dunia. Begitu jugalah yang terjadi kepada Saidina Ikrimah Bin Abu Jahal Radhiyallahu'Anhu dan juga Saidina Al-Harith Bin Hasyim Radhiyallahu'Anhu yang mana mereka ini telah didapati meninggal dunia gugur syahid kembali kepada Allah سبحانه وتعالى sebelum sempat untuk diberikan air minuman.
Akhirnya orang yang membawa air itu kembali ke khemah tanpa air yang dibawanya itu berkurangan diberikan kepada sesiapa pun dikeranakan tiga orang Sahabat Nabi Muhammad ﷺ telah didapati gugur syahid kerana mereka mengutamakan kepada sahabatnya yang lain. Inilah sifat "itsar" yang diamalkan oleh Para Sahabat Radhiyallahu'Anhum Ajmain yang mana mereka mengutamakan kepada orang lain walaupun dalam keadaan mereka sangat memerlukan.
Inilah sifat kaum mukminin yang sebenarnya iaitu sentiasa mengutamakan kepada orang lain berbanding keperluan dirinya sendiri. Dan sebenarnya kita yang berada di akhir zaman ini lebih berhajat kepada sifat "itsar" ini dikeranakan syaitan pada hari ini telah menjadikan manusia itu bersifat sebaliknya iaitu lebih mementingkan kepentingan diri sendiri berbanding orang lain.
Oleh kerana itu, seorang muslim yang kamil itu adalah mereka yang sentiasa mengambil berat akan kebersihan hatinya. Mereka akan sentiasa merasa risau dan gusar "Bagaimanakah keadaan hatinya? Mereka ini adalah orang-orang yang akan sentiasa takut dan akan selalu membersihkan hatinya daripada sifat-sifat yang tercela daripada penyakit-penyakit hati dengan mereka melakukan amal ketaatan, mereka membaca Al-Quran, mereka sentiasa berzikir, mereka berselawat dan sentiasa menghadiri majlis-majlis ilmu untuk membersihkan kepada hatinya.
MutiaraKata HABIB KADZIM BIN JA'AFAR BIN MUHAMMAD AS-SEGGAF HAFIDZOHULLAH]


KISAH NABI MUSA DAN PENJUAL DAGING
Dikisahkan bahawa Nabi Musa A. S telah berkata: " Ya ALLAH Ya tuhanku,tunjukkanlah kepadaku orang yang akan menemaniku di dalam syurga".
Kemudian ALLAH S.W.T berfirman yang bermaksud: "Wahai Musa, pergilah kamu ke negeri ini dan pasar ini, di situ kamu akan berjumpa dengan seorang lelaki penjual daging yang wajahnya seperti demikian, maka dia itulh temanmu di syurga kelak".
Setelah itu Nabi Musa A.S pun pergilah ke sebuah gerai yang ditunjukkan kepadanya,maka berdirilah Nabi Musa A.S di situ sehingga matahari terbenam. Nabi Musa memerhatikan penjual daging tersebut, dilihatnya penjual daging itu memasukkan sepotong daging ke dalam bakul dan apabila penjual daging hendak pulang maka Nabi Musa A.S bertanya: "Wahai saudara, apakah saudara ada tetamu? Lalu jawab penjual daging tersebut: "Ya, saya ada tetamu".
Nabi Musa A.S pun mengikuti penjual daging itu sehingga sampai ke rumahnya, Nabi Musa A.S memerhatikan penjual daging yang sedang sibuk memasak kari daging. Masakan penjual daging tersebut sungguh enak.
Setelah selesai memasak maka penjual daging itu pun mengeluarkan sebuah bakul yang mana di dalam bakul tersebut terdapat seorang perempuan tua, yang sudah tua benar dan sangat lemah seperti anak burung yang baru lahir. Penjual daging itu pun mengeluarkan perempuan tua itu sambil menjunjungnya dan memasukkan makanan ke dalam mulut perempuan tua tersebut sehingga dia merasa kenyang.
Kemudian penjual daging itu mencuci kain baju perempuan itu lalu dijemurnya dan dipakaikan perempuan itu pakaian yang lain. Setelah itu penjual daging itu pun memasukkan kembali perempuan tua itu ke dalam bakul tadi. Perempuan tua itu menggerakkan bibirnya dan Nabi Musa A.S dapat memahami kata2 wanita itu.
Nabi Musa A.S berkata: "Sesungguhnya aku mengetahui bahawa wanita itu berkata: "Allahummaj 'al ibnii jaliisa Musa fil jannah". Yang bermaksud: " Ya Allah jadikanlah anakku ini teman bagi Musa A.S di dalam syurga".
Setelah memasukkan perempuan itu ke dalam bakul,maka penjual daging itu mengangkat perempuan tua itu dan meletakkannya pada sebatang kayu.Melihat akan hal demikian maka Nabi Musa A.S pun berkata: "Wahai saudaraku,apakah yang telah kamu lakukan itu?".
Kemudian penjual daging itu berkata:" Perempuan tua ini adalah ibuku, dia terlalu lemah dan tidak boleh duduk".
Berkata Musa A.S: " Engkau berbahagia, aku ini adalah Nabi Musa dan engkau adalah orang yang akan menjadi temanku d syurga,semoga Allah Taala mempermudahkan pertemuan kita di syurga dengan sebab kemuliaan Asma'NYA yang indah dan sebab kemulianNYA manusia yang paling mulia ( Muhammad S.A.W)
pendambacibtailahi.blogspot


MENGUBATI PENYAKIT SANGKA BURUK
Prasangka memang hanya lintasan hati. Kerananya, berprasangka sebenarnya manusiawi. Tak ada orang yang mampu meredam atau menahan yang namanya lintasan hati. Tak ada orang yang tak pernah memiliki prasangka buruk terhadap orang lain. Tak seorang pun boleh menghilangkan lintasan hatinya. Itu sebabnya , para sahabat mengajukan keberatannya kepada Rasulullah saat turun ayat, “Dan bila engkau menampakkan apa yang ada dalam hatimu, atau engkau menyembunyikannya, nescaya Allah akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatan itu.” (QS. Al-Baqarah: 284)
Para sahabat yakin tak mampu melawan lintasan hatinya, jika itu termasuk hitungan amal mereka. Akhirnya Allah menurunkan ayat selanjutnya, “Allah tidak akan memberikan beban kepada seseorang kecuali sebatas kemampuannya.”
Imam Al-Ghazali mengurai penjelasan buruk sangka dalam satu sub tema tentang ghibah(mengumpat), membicarakn keburukan orang lain. Menurutnya buruk sangka tak lain adalah ghibah bathiniyah (membicarakan keburukan orang lain dengan hati). “Sebagaimana Anda diharamkan untuk menyebut keburukan orang lain, maka demikian juga anda diharamkan untuk berburuk sangka pada saudara anda.” Demikian kata Imam Al-Ghazali. Apa yang harus dilakukan agar da menghindari bahya buruk sangka?
Pertama,
Tumbuhkan rasa kasihan dan simpati kepada orang yang menjadi objek buruk sangka. Rasakanlah bila objek buruk sangka itu diri anda sendiri yang sangat mungkin mengalami banyak kekurangan. Tips ini sama dengan apa yang dianjurkan Imam Al-Ghazali, ketika ia membahas masalah ghibah.
Untuk menghindari ghiban, menurut Imam Al-Ghazali, salah satunya dengan merasakan bagaimana bila yang menjadi objek pembicaraan itu adalah diri sendiri. Bila kita senang mendengarkannya, maka teruskanlah bicara. Tapi bila tidak, maka jauhilah pembicaraan negatif itu. Sama dengan ghibah dalam hati, cara menghindarinya dengan membandingkan keadaan kita dengan keadaan orang yang menjadi objek prasangka.
Kedua,
Teliti dari mana sumber perasaan negatif, atau buruk sangka itu muncul. Bila ia datang dari informasi seseorang, langkah yang paling baik adalah melakukan pertanyaan lebih detail tentang asal-usul berita itu. Apakah sumber berita itu benar-benar mengetahui secara autentik tentang perkara yang memunculkan prasangka itu? Atau mungkin juga ditanyakan langsung kepada yang bersangkutan tentang benar tidaknya berita negatif tersebut. Bila anda merasakan bahwa informasi itu belum tentu benar, berupayalah menghapuskan memori informasi itu dari pikiran anda.
Ada riwayat hadits menari yang disampaikan oleh Imam Ahmad dengan sanad shahih. Suatu ketika ada seorang lelaki melalui suatu kaum yang sedang berada dalam sebuah majlis. Orang laki-laki itu mengucapkan salam, mereka pun menjawab ucapan salam tersebut. Tapi tak berapa jauh orang itu pergi, salah seorang dari majlis itu berkata, “Sesungguhnya aku membenci orang itu kerana Allah.” Orang yang mendengar perkataan itu terkejut dan mengatakan, “Buruk sekali apa yang engkau ucapkan. Demi Allah aku akan ajukan perkataan ini pada Rasulullah.”
Orang yang telah lalu itu kemudian dipertemukan oleh Rasulullah dengan orang yang memiliki prasangka buruk itu. “Mengapa kamu membencinya?” tanya Rasul. “Aku tetangganya, dan mengenalnya. Demi Allah aku tidak pernah melihatnya melakukan solat kecuali yang diwajibkan,” katanya. Orang itu berkata, “Tanyalah wahai Rasulullah, apakah ia pernah melihatku mengakhirkan solat di luar waktunya atau aku pernah salah berwudhu, ruku’ atau sujud?”
Orang yang berprasangka buruk itu mengatakan, “Tidak.” Kemudian ia mengatakan, “Demi Allah, aku tidak pernah melihatnya berpuasa sebulan kecuali pada bulan yang dipuasai oleh orang baik dan durhaka.” Orang yang dituduh itu mengatakan,“ Tanyakan wahai Rasulullah, “Apakah dia pernah melihatku tidak pusa pada bulan Ramadhan, atau aku mengurangi haknya?” Orang itu pun menjawab, “Tidak.”
Tapi ia masih menambahkan lagi alasan kebenciannya. “Demi Allah aku belum pernah melihatnya memberi orang yang meminta-minta atau orang miskin sama sekali, aku juga tidak pernah melihatnya menginfakkan sesuatu dijalan Allah kecuali zakat yang juga dilakukan oleh orang yang baik dan durhaka,” katanya.
Orang yang dituduh itu mengatakan, “Tanyakan padanya ya Rasulullah, apakah aku pernah mengurangi zakat ataukah aku pernah menzalimi pemungut zakat yang memintanya?” Orang itu menjawab, “Tidak” Akhirnya Rasulullah berkata pada orang yang melontarkan kebencian tanpa alasan yang jelas itu. “Pergilah, barangkali dia lebih baik daripada dirimu,” Ujar Rasulullah.
Ketiga,
Bila sumber informasi itu muncul dari dalam hati sendiri tanpa sebab-sebab yang jelas, kecuali sekedar penampilan lahir atau kecurigaan belaka. Beristighfar dan mohon ampunlah kepada Allah SWT. , atas kekeliruan lintasan hati negatif itu. “Seseorang tidak boleh meyakini keburukan orang lain kecuali bila telah nyata dan tidak dapat diartikan dengan hal lain kecuali hanya dengan keburukan,” nasihat Imam Al-Ghazali.
Beliau mencontohkan bila seseorang mencium bau minuman arak dari mulut seseorang, ia masih belum boleh memastikan bahwa ia telah meminum arak, karena masih ada kemungkinan untuk dikatakan bahwa ia telah minum khamr, karena masih ada kemungkinan untuk dikatakan bahwa dia berkumur-kumur saja dan tidak meminumnya, atau mungkin dia dipaksa meminumnya.
Menurut Imam Al-Ghazali, sesuatu yang tidak disaksikan dengan mata kepala dan tidak didengar dengan telinga sendiri, tapi muncul didalam hati, maka itu tidak lain merupakan bisikan setan yang harus ditolak, kerana syaitan adalah makhluk yang fasik. Allah SWT berfirman, “Hai orang-orang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakkan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya.” (QS. Al-Hujaimah: 6)
Keempat,
Sedarilah bahwa lahiriah seseorang tidak selalu identik dengan batinnya. Islam sama sekali tidak mengajarkan penilaian seseorang dari aspek lahirnya. Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada bentuk tubuh kalian, tapi melihat pada hati kalian.”
Dalam hadits yang sahih yang lain disebutkan pula bagaimana Rasulullah menggambarkan bahwa keadaan orang yang secara lahiriyah kurang baik, berdebu, rambutnya kumal, dan banyak dipandang hina oleh seseorang, tapi orang tersebut adalah yang paling didengar doanya oleh Allah SWT. Sebaliknya, orang yang bersih, dan menarik penampilan lahiriyahnya, ternyata orang itulah yang memiliki penilaian tidak baik dimata Allah SWT.
Naif sekali, merasa curiga dan buruk sangka karena alasan lahir. Allah SWT bahkan menjelaskan bahwa diantara orang munafik biasanya memiliki penampilan yang memukau. “Dan apabila kamu melihat mereka, tubuh-tubuh mereka menjadikan kamu kagum.” (QS. Al-Munafikun: 4)
Kelima,
terimalah fakta bahwa setiap orang pasti telah lepas pandang melakukan kesilapan sesekali. Tidak perlu mengembangkan perasaan dan dugaan terlalu besar dengan sesuatu kesalahan yang dilakukan seseorang. Kesalahan itu adalah sesuatu hal yang lumrah bagi manusia. Kerananya cuba arahkan perhatian itu pada diri sendiri, bukan pada orang lain. Terlalu besar memperhatikan kesalahan orang lain, merupakan menjadi sebab seseorang menjadi mudah mencurigai dan berburuk sangka. Ingatlah prinsip yang diajarkan Rasulullah Saw. Berbahagialah orang yang disibukkan oleh aib dan kesalahan dirinya, ketimbang sibuk oleh aib dan kesalahan orang lain.
Keenam,
salah satu penyebab buruk sangka, prasangka adalah rasa was-was atau bayangan ketakutan yang akan kita terima akibat pihak tertentu. Untuk mengatasinya, tumbuhkan keyakinan kuat bahwa Allah SWT Maha Mengetahui dan Maha Kuasa atas seluruh gerak-geri hamba-Nya. Apa saja yang terjadi merupakan kehendak dan kekuasaan Allah SWT. Keyakinan ini akan memunculkan kepasrahan dan ketenangan, serta tidak mudah membayangkan risiko pahit yang belum tentu benarnya. Keyakinan ini juga yang akan mengusir perasaan was-was dan bayangan menakutkan yang tak jelas hujung pangkalnya.
Ketujuh,
untuk mematahkan gangguan syaitan, terapi yang paling penting adalah dengan zikir kepada Allah SWT dan berusaha memperbanyak amal-amal ketaatan. Keduanya akan sangat menciptakan suasana hati yang hidup, bersih dan jernih. Hal ini lebih jauh akan menumbuhkan kualiti iman yang semakin tidak mudah bagi syaitan untuk bersemayam didalam hati. Disinilah, seseorang akan mendapat cahaya Allah SWT sehingga pandangannya akan mengarah pada firasat yang benar, takutlah dari firasat seorang mukmin kerana ia melihat dengan Nur Allah (HR. Turmudzi)
Kelapan,
mintakan ampun kepada orang yang menjadi objek prasangka tanpa alasan yang jelas. itu adalah salah satu kafarat(tebus dosa) ghibah yang disebutkan Imam Al-Ghazali ra. Menurutnya, doa tersebut dapat menjauhkan syaitan sehingga syaitan tidak dapat memasukan lintasan negatif atas seseorang . Prasangka, menurutnya sama dengan ghibah dalam hati. Maka, tebusannya antara lain dengan memohon ampunan kepada Allah atas saudara yang dicurigai itu.



BAGAIMANA CARA BERHENTI DARI TERUS BERMAKSIAT
Suatu hari, Ibrahim bin Adham didatangi oleh seseorang yang sudah sekian lama hidup dalam kemaksiatan, sering mencuri, selalu menipu, dan tak pernah bosan berzina. Orang ini mengadu kepada Ibrahim bin Adham,
“Wahai tuan guru, aku seorang pembuat dosa yang rasanya tak mungkin boleh lari dari perlakuan maksiat. Tolong tunjukkan aku seandainya ada cara untuk menghentikan semua perbuatan tercela ini?”
Ibrahim bin Adham menjawab,
“Kalau kamu boleh berpegang pada lima hal ini, nescaya kamu akan dijauhkan dari segala perbuatan dosa dan maksiat.
Pertama, jika kamu ingin berbuat dosa dan maksiat, maka usahakanlah agar Allah jangan sampai melihat perbuatanmu itu.”
Orang itu terperanjat,
“Bagaimana mungkin, Tuan guru, bukankah Allah sentiasa melihat apa saja yang diperbuat oleh siapapun? Allah pasti tahu walaupun perbuatan itu dilakukan dalam bilik persendirian, di bilik yang gelap, bahkan di lubang semut pun.”
Wahai anak muda, kalau yang melihat perbuatan dosa dan maksiatmu itu adalah jiran kamu, kawan dekatmu, atau orang yang kamu hormati, apakah kamu akan meneruskan perbuatanmu? Tetapi mengapa dengan Allah kamu tidak malu, sedang Dia melihat apa yang kamu buat?”
Orang itu lalu tertunduk dan berkata,
“katakanlah yang kedua, Tuan guru!”
Kedua, jika kamu ingin melakukan dosa dan maksiat, hendaklah kamu makan rezeki yang datang bukan datang dari Allah.”
Pendosa itu kembali terperanjat,
“Mana boleh, Tuan guru, bukankah semua rezeki yang ada di sekeliling manusia adalah dari Allah semata? Bahkan, air liur yang ada di mulut dan tenggorokanku adalah dari Allah jua.”
Ibrahim bin Adham menjawab,
“Wahai anak muda, masih mahukah kita makan rezeki Allah sementara setiap saat kita melanggar perintahNya dan melakukan laranganNya? Kalau kamu menumpang makan kepada seseorang, sementara setiap saat kamu selalu mengecewakannya dan dia melihat perbuatanmu, masihkah mampu dan tidak malu untuk terus makan darinya?”
“Sekali-kali tidak! Katakanlah yang ketiga, Tuan guru.”
Ketiga, kalau kamu ingin membuat dosa dan maksiat, carilah bumi lain , janganlah kamu tinggal lagi di bumi Allah.”
Orang itu tersentak,
“Bukankah semua tempat ini adalah milik Allah, Tuan guru? Bahkan, segenap planet, bintang dan langit adalah milikNya juga?”
Ibrahim bin Adham menjawab,
“Kalau kamu pergi ke rumah seseorang, menumpang makan dari semua miliknya, adakah kamu tidak merasa malu untuk memperlekeh aturan-aturan tuan rumah itu sementara dia selalu tahu dan melihat apa yang kamu lakukan?”
Orang itu kembali terdiam, air mata menitis perlahan dari kelopak matanya lalu berkata,
“Katakanlah yang keempat, Tuan guru.”
Keempat, jika kamu masih ingin berbuat dosa dan maksiat, dan pada saat malaikat maut datang untuk mencabut nyawamu sebelum kamu bertaubat, tolaklah dia dan janganlah biarkan nyawamu dicabut olehnya.”
Bagaimana mungkin, Tuan guru? Bukankah tak seorang pun mampu menolak datangnya malaikat maut?”
Ibrahim bin Adham menjawab,
“Kalau kamu tahu begitu, mengapa masih mahu berbuat dosa dan maksiat? Tidakkah terpikir olehmu, jika suatu saat malaikat maut itu datang justru ketika kamu sedang mencuri, menipu, berzina dan melakukan dosa lainnya?”
Air mata menitis semakin deras dari kelopak mata orang tersebut, kemudian ia berkata,
“Wahai tuan guru, katakanlah hal yang kelima.”
Kelima, di akhirat nanti jika malaikat neraka ingin mengheretme ke dalam neraka. Janganlah kamu mengikutinya, cubalah lari darinya.”
Pemuda itupun berkata,
“Bagaimana mungkin seseorang boleh lari dari malaikat neraka yang luarbiasa kekuatannya Tuan Guru ?
Ibrahim bin Adham pun lalu berkata,
“Oleh kerana hidup hanya sekali anak muda, dan kita tak pernah tahu bila maut akan menjemput kita, sementara semua yang telah diperbuat pasti akan kita pertanggung jawabkan di akhirat kelak, apakah kita masih akan mensia-siakan hidup ini hanya untuk menambah dosa dan maksiat?”
Pemuda itu pucat menahan ledakan tangis dia menghiba,
“Cukup, Tuan guru, aku tak sanggup lagi mendengarnya.”
Lalu ia pun bangun dan pergi meninggalkan Ibrahim bin Adham. Dan sejak saat itu, orang-orang mengenalnya sebagai seorang ahli ibadah yang jauh dari perbuatan-perbuatan tercela.


No comments: