Tuesday, August 22, 2017

KTP 037

Muslimin, muslimat, usahalah untuk JAGA SOLAT SUNGGUH2, pastikan ketika kita sedang solat hati kita berhubungan dengan Tuhan, ada rasa kehambahan, ada rasa rendah diri, ada rasa berdosa dan ada rasa keinsafan.
Jadikan solat 1st Priority di dalam kehidupan seharian kita dan lakukanlah dengan ikhlas dan seronok , kerana dari jutaan orang yang terleka tidak solat, kita dipilih oleh Allah SWT untuk sujud pada-Nya. Ingatlah dan hadamlah bahawa jika solat kita BAIK, maka jiwa kita, akhlak kita serta kehidupan kita juga akan terikut menjadi baik secara automatik,
Insyaa Allah.
برسيهكن جنتوغ هاتي..
💌~BERZIKIRLAH & JANGAN TINGGAL BACA SAYYIDUL ISTIGHFAR,
MAGHRIB/ BACA QURAN.
Terima kasih diatas ingatan perkongsian ilmu dari sahabat2 fillah , semoga Allah Azza Wajalla memberi kekuatan Iman dan Islam .


JANGAN BERMATI-MATIAN MENGEJAR SESUATU YANG TIDAK DIBAWA MATI, TETAPI BERMATI-MATIANLAH MENGEJAR SESUATU YANG BOLEH DI BAWA KE MATI...


*Bergunung manapun harta, bukanlah kaya namanya, jika miskin budi bahasa.*_
_*Segagah manapun diri, bukanlah namanya pahlawan, jika nafsu tidak dapat dilawan.*_
_*Secantik manapun rupa nan ayu, bukanlah ratu jika buruk tingkah laku.*_
_*Setinggi manapun darjatnya, bukanlah namanya mulia, jika tiada iman didada.*_
_*Melangit manapun ilmu, bukanlah namanya bijaksana, jika tidak diamal dan diguna.*_
_*Sealim manapun warak, bukanlah ulama', jika takbur dan riak.*_


KUNCI BAGI HATI*
Zikir merupakan perisai kamu dari Dunia, pernahkah kamu tinggalkan rumah kamu tidak berkunci? Tentu tidak. Tetapi kamu tinggalkan Hati kamu terbuka untuk musuh memasuki dengan meninggalkan Zikir.
( Syeikh Yusuf Mahyudin Riq Al-Bakhour Al-Hasani )


Menahan diri dari berbuat dosa jauh lebih besar pahalanya daripada melakukan solat tahajjud, solat dhuha, berzikir, puasa sunat dan bersedekah.
Kenapa?
Kerana menahan diri dari berbuat dosa hukumnya wajib sedangkan solat tahajjud, solat dhuha, berzikir, puasa sunat atau bersedekah hukumnya sunat. Mana mungkin pahala yang sunat boleh mengalahkan pahala yang wajib.
Cuma sekarang ini ramai yang tertipu,
puasa sunatnya rajin, tahajjudnya setiap malam, zikirnya banyak, sedekahnya banyak, tapi lidahnya berbuat dosa mengumpat, matanya melihat yang haram dan dosa yang seumpamanya.
Na'udzubillahi min Zalik.



HIDUP ini tidak lepas dari HARAPAN
Dan juga tidak bebas dari UJIAN
Dan BERSABARLAH menunggu KETETAPAN
Kerana kita semua dalam PENGAWASAN TUHAN


Pujuklah hatimu.. Kerana kau lebih mengenalinya.. Berdamailah dengannya.. bicara antara iman dan kasih sayang.


Mahasuci Allah yg menjadikan senyuman seseorang itu manis..
Padahal tiada gula pun..


Simpan sedikit.. Jgn bagi semua
Memberikan seluruh cintamu kepada seseorang bukanlah jaminan dia akan membalas cintamu,olehnya jangan berikan cintamu sekaligus.


Sentiasalah buat baik dan terbaik..kerana mungkin itu yg terakhir dalam hidup kita.


Kita nak marah
Namun kita tahan kemarahan
Padahal kita berhak utk marah
Maka ketenangan akan datang kpd kita..
Namun tidak ramai yg mampu menahannya..


Syukur dan taubat
Ada salah satu jalan untuk kita menuju Allah.


Carilah kebahagian dalam dirimu.. Di satu sudut di dalam hati...


Cabut pelahan lahan kebencian yg ada dalam hati.. Kerana kita ini menjemput kasih sayang datang bersama kedamaian..


Putus asa itu adalah hidup yg pendek.. Panjangkan harapan dengan iman.



Rezeki yg berkat itu sedikit cukup banyak diagih2kan.
Ini lah payah hidup zaman org berlumba2 kejar harta semata2..kita pun turut sama.. Ikut arus..


Belajar untuk tidak mudah menyalahkan orang lain.
Bukan mudah.
Namun cubalah..



Pertahankan lah sebuah cinta.. Dan mohon pada Allah agar cinta itu dipertahankan.. Sebab kita Belum pasti kuat utk menempuh badai..


Apabila kita meminta jgn memaksa.. Ramai yg tak suka.. Mintalah dgn kasih sayang. Yg penting sabar..


Pastikan tidak ada hinaan dalam teguran dan nasihat kita.. Gunakan kata2 baik2..yg penting sabar.


Berbuat lah baik.. Jgn mengharap pujian.. Serahkan pada Allah. Kerana Dia sebaik2 pembalas..


Sakit itu satu nikmat
Kadangkala dalam perjalanan kehidupan ini, manusia jatuh sakit. Allah ujinya dengan kesakitan.
Kadangkala manusia tidak perasan, Allah sedang memberikan kepadaNya titik perhentian untuk bermuhasabah. Sungguh sebenarnya, sakit itu nikmat.
Kita perlu sedar bahawa kita adalah manusia. Dinamakan manusia kerana fitrah manusia adalah pelupa. Ada antara kita berilmu luas, ada pula antara kita harta melaut, ada pula kita kebolehan tak tertanding, dan 1001 nikmat lagi. Tetapi dengan sakit, semuanya itu seakan tidak berguna langsung. Yang kita inginkan adalah sihat.
Ketika itu kita akan tersedar. Kalau ilmu, harta, kebolehan dan kebanyakan nikmat material lain kadangkala boleh menjauhkan kita daripada Allah SWT apabila disertai bongkak, angkuh, riya’ dan sebagainya, sakit mengundang peringatan.
Ada pepatah berkata:
"Hanya orang yang miskin tahu nikmat kekayaan, hanya orang sakit tahu nikmat kesihatan, dan hanya orang mati tahu nikmat kehidupan"
Sakit, mampu menjadikan kita beringat. Seakan-akan bila kita sakit, Allah SWT berbisik kepada kita:
"Sesungguhnya Aku boleh menarik nikmatKu bila-bila masa sahaja"
وَلَـنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَـوْفِ وَالْجُـوْعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْاَمْوَالِ وَالْاَنْفُسِ وَالثَّمَرٰتِ ؕ وَبَشِّرِ الصّٰبِرِيْنَ
"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:"
(Al-Baqarah: 155)
Allah SWT berfirman lagi:
اَوَلَا يَرَوْنَ اَنَّهُمْ يُفْتَـنُوْنَ فِيْ كُلِّ عَامٍ مَّرَّةً اَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لَا يَتُوْبُوْنَ وَلَا هُمْ يَذَّكَّرُوْنَ
"Dan (patutkah) mereka (berdegil) tidak mahu memperhatikan, bahawa mereka dicuba (dengan berbagai-bagai bencana) pada tiap-tiap tahun, sekali atau dua kali; kemudian mereka tidak juga bertaubat, dan tidak pula mereka mahu beringat (dan insaf)?"
(At-Taubah: 126)
Tiadalah sakit-sakit ini menimpa kita, tiadalah bencana menyentuh kita, melainkan ada hikmahnya. Allah ingin kita kembali mengingati-Nya, bergerak ke arah-Nya, muhasabah kembali kehidupan kita. Sakit adalah petanda bahawa kita adalah manusia. Manusia yang lemah. Sebagai yang lemah, kita perlu beringat. Perlu sentiasa sedar akan kekerdilan kita. Didatangkan sakit, adalah untuk kita beringat betapa pada hakikatnya, kita langsung tidak patut mendongak (menengok ke atas) bongkak kepada Yang Maha Berkuasa – Allah SWT.
Jangan dicela sakit yang menimpa. Ambil penyakit itu sebagai peringatan. Sesungguhnya kita ini manusia yang lupa, dan sakit bencana yang menimpa itu untuk peringatan. Dan tidaklah peringatan itu tiba dari yang bukan memerhatikan. Maka ketahuilah bila anda sakit, Allah pada hakikatnya sedang memberikan perhatian kepada anda. Bukankah itu satu kemuliaan? Tetapi bagaimana kita melayan sakit kita? Bagaimana kita berhadapan dengannya?
وَمَاۤ اَصَابَكُمْ مِّنْ مُّصِيْبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ اَيْدِيْكُمْ وَيَعْفُوْا عَنْ كَثِيْرٍ
"Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu."
(Asy-Syura: 30)
Allah SWT berfirman lagi:
وَلَـنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَـوْفِ وَالْجُـوْعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْاَمْوَالِ وَالْاَنْفُسِ وَالثَّمَرٰتِ ؕ وَبَشِّرِ الصّٰبِرِيْنَ.
الَّذِيْنَ اِذَآ اَصَابَتْهُمْ مُّصِيْبَةٌ ۙ قَالُوْٓا اِنَّا لِلّٰهِ وَاِنَّـآ اِلَيْهِ رٰجِعُوْنَ.
اُولٰٓئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوٰتٌ مِّنْ رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۙ وَاُولٰٓئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُوْنَ.
"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:"
"(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.""
"Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya."
(Al-Baqarah: 155-157)
Justeru, sehebat mana ujian yang dihadapi hendaklah ditempuhi dengan sabar, redha dan bertawakal kepada-Nya. Terus menerus berusaha mencari penawar dan berdoa supaya Allah memberikan petunjuk dan rahmat agar keadaan penyakit yang dihadapi akan lebih baik daripada sebelum ini...

Jangan banyak berbicara tentang masalah, kerana kita ada dahi dan tempat bersujud.
Antara faktor lain yang merupakan asbab seseorang itu dipermudahkan untuk dia mudah masuk ke Syurga tatkala Allah SWT mengasihinya , DIA ADALAH ORANG2 YG SUNGGUH2 MENJAGA SOLAT SUBUH DAN ASAR.
2 solat yang dijanjikan oleh Allah melalui khabaran dari Nabi s.a.w, barang siapa yang bersungguh menjaganya dalam erti kata yg lain, ia tidak melewatkannya (solat on time) maka dia akan pasti di masukkan ke dalam Syurga.


NERAKA ITU ADA
Kita hidup mengharapkan nikmat dan bahagia didunia.
Kita hidup selalu berharap untuk selalu sihat dan bahagia.
Kita hidup harus mampu sabar dan sadar .
Kerna hidup tidak selamanya.
Kita hidup hanya nyawa titipan.
Kita kaya harta juga titipan dari Allah yang maha kuasa.
Kita tak selamanya akan sihat.
Kita tak selamanya akan hidup.
Kita akan menerima ajal mendapat giliran mati.
Kita berharap mati masuk surga.
Kita tak pernah berharap neraka adalah tepat kita.
Namun NERAKA itu ada buat kita .
Kerana kita dimasa hidup ada banyak hal yang dilarang oleh Allah untuk tidak dilakukan.
Namun itulah nafsu manusia yang lemah iman mudah tergoda syaitan .
Yang dilarang mudah dilakukan.
Yang susah senang untuk kita pelajari.
Mari kita sedari kerana
NERAKA itu ada.


Renungan..
Kadang-kadang kita merasakan keberuntungan hidup tidak menyebelahi kita. Pintu kebahagian telah tertutup.
Sebenarnya inilah masa untuk kita bergerak ke hadapan. Masa untuk kita meneruskan hidup. Dan percayalah bahawa keberuntungan hidup dan kebahagiaan itu berada di hujung jalan yang baru kita pilih.
Musibah hidup memaksa kita bergerak kerana selalunya kita tidak akan bergerak atau berubah jika kita tidak dipaksa.
Apabila kita dilanda ujian dan musibah serta menghadapi masa yang sukar, selalu beritahu diri bahawa semua yang diberikan oleh ALLAH mempunyai tujuan dan hikmah. Cuma kita belum melihatnya lagi atas keterbatasan fikiran kita.
Kesakitan dan kesusahan yang dialami adalah mainan fikiran. Katakan bahawa kita redha dengan ujian ALLAH ini dan berdoalah agar ALLAH menunjukkan kebaikan dan hikmah atas apa yang telah berlaku.
Nescaya segala ujian yang diberikan tidak lagi akan menjadi SUSAH dan PAYAH, malah mendatangkan sabar, redha dan syukur.
Justeru, untuk menjadikan emas sebagai sebentuk cincin yang cantik, ia perlu dibakar untuk dicairkan, diketuk dan dicanai dengan jarak masa yang panjang dan sukar.
Ingatkan diri kita sentiasa bahawa tiada kesakitan yang didatangkan tanpa tujuan.
~Berdoalah..ia pembuka jalanmu.
Allahu musta'an.


Muhasabah
🍂🍃Perbaikilah amalanmu tatkala sunyi sendiri, maka ALLAH akan memperbaiki amalanmu di hadapan khalayak..
🍂🍃Peliharalah hubunganmu dengan ALLAH, maka ALLAH akan memelihara hubunganmu dengan sesama manusia..
🍂🍃Berusahalah untuk memperbaiki kehidupan akhiratmu, maka ALLAH akan mencukupi keperluan duniamu..
(Sufyan Ath Thauri -rahimahullah-)
Semoga bermanfaat..
Khususnya buat diri sdiri..


Hati yang tenang akan*
*bersyukur apabila menerima*
*nikmat, sabar apabila ditimpa*
*musibah, rela memberi maaf*
*apabila dipinta, mudah meminta*
*maaf apabila bersalah,*
*qanaah dengan rezeki yang*
*ada, tawakal apabila berusaha*
*dan sentiasa bersangka baik*
*dengan Allah dan manusia* 🌷


Wanita termahal di dunia,
Adalah wanita yang menjaga imannya
Disaat yang lain merebut anugerah dunia
Dia sibuk mengejar anugerah di syurga
.
Dunia tidak lengkap tanpa wanita
Senyum indah mereka membangkitkan cinta
Tiap bait kata mereka bak mutiara berharga.
.
Tetapi siapakah wanita termahal di dunia?
.
Wanita termahal di dunia adalah yang akrab dengan Dia
Sinarnya umpama sang suria
Dunia bahagian dengan adanya mereka
Dunia gelap tanpa mereka
.
Jangan buang masa depan akhiratmu dengan dosa dan maksiat, isilah masa sekarang dengan iman untuk masa depan yang penuh kebahagian..
@sumberilmu


"Kita berdakwah bukan untuk manusia tertarik pada kita tapi kita berdakwah supaya manusia semakin tertarik kepada Allah...."
"Kita nak Redha Allah, bukan Redha manusia..."
"Dan Redha Ibubapa sebelum dapat Redha Allah..."


Imam ghazali sewaktu dekat wafatnya diminta wasiat oleh sahabat2nya..maka dia menjawab hendaklah engkau ikhlas.. Diulang sehinggalah beliau meninggal.


Nasihat diri
Harta yg dicari.. Apabila kita mati akan ditinggalkan ..yg dibawa ialah pahala dari harta itu

No comments: