Sunday, September 25, 2011

Ilmu dekatkan kita dengan Allah.



Setiap orang berhak mendapat bahagia, sama ada dia kaya atau miskin –Ibnu Hazim

Sebelum kalam diteruskan 2 persoalan, harus dijawab. Pertama, bagaimanakah kita berinteraksi dengan insan lain ? kedua, apa kita perlu buat supaya hidup kita harmoni, iaitu hubungan dengan Allah jadi baik dan hubungan dengan manusiapun jadi baik ?

Sementara menunggu anda menjawab maka kalam tetap diteruskan. Mari kita memulai kalam ini dengan Bismillah, Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Maka kita ikutilah dengan doa, tidak wajar sangat kalau kita sombong untuk berdoa, sehebat Nabi SAW masih ada masa untuk berdoa, inikan kita. Pertama minta Allah beri pertolongan kepada kita, kalau Allah tak tolong maka tiada siapa lagi yang boleh menolong kita. Minta juga Allah beri rahmatnya kepada kita, amat berbeza hidup dalam rahmat dengan hidup tanpa rahmat, rahmat itu dalah kasih sayang Allah pada kita, dan alangkah indahnya kalau Allah menyayangi kita. Dan sterusnya kita juga saying pada Nabi kita, Muhammad SAW. Jadi mari kita selawat pada Baginda dan kelurganya.

Dengan sedar atau tanpa sedar, hidup ini banyak malapetak dan penyakit. Itu juga kita mohon daripada Allah jauhkanlah kedua-duanya daripada kita. Selanjautnya nanti ada kengerian dan penderitaan di Akhirat nanti, itu juga kitamohon Allah selamatkan.

Sewaktu menulis ini, maka sejumlah fikiran telah saya gunakan, yang mana saya akui bahawa Allah lah Zat yang telah menciptakan akal, membuatkan saya mampu ambil manafaat daripadanya, hari demi hari. Bulan demi bulan dan tahun demi tahun. Bertahun-tahu lamanya kita hidup atas muka bumi ini berbagai-bagai takdir telah kita lalui, dengan pasang surutnya. Saat gembira dan saat sedih disulam menjadi gubahan yang sangat indah. Sejenak kita berfikir, terasa ingin terus mengabdikan diri kepada Allah.

Pengabdian, ini membuatkan kita ingin terus belajar dan merenung. Dan lupakan atau tinggalkan lah jika ada kesenangan atau kemewahan yang cuba pikat jiwa kita, jika ia menghalang kita daripada belajar dan merenung untuk mendekat kepada Allah. Bukan apa, bimbang kalau-kalau keikhlasan kita tergugat dan membuatkan kita makin jauh dari Allah.

Sesungguhnya ilmu itu sangat bermanfaat, melebihi manfaatnya harta. Manfaatnya lebih besar jika kita buat renungan, apalagi kalu dapat diamalkan ilmu itu. Dengan niat, dengan ilmu dan amal itu maka kita mengharapkan ganjaran yang besar di sisi Allah Taala. Kerana sesungguhnya Allah lah tempat kita berharap.


cikgunik

Maahad Tahfiz Pulai Chondong.

26 sept 2011



No comments: