Monday, September 26, 2011

Ya Allah Pilihlah untuk ku (05)



Ya Allah pilihlah untukku (05)

Sekiranya kita dapat redha pada ketentuan Allah, maka kita kan jadi seorang pasrah dan kita akan dapat mematuhi segala perintah-Nya. Jika ini lah yang berlaku maka kita akan merasa tenteram dengan hukum-Nya, dan meyerah seluruh pada ketentuan Nya.

Sebenar tak semua sikap suka mengantur adalah buruk atau tercela. Ada juga yang terpuji seperti mendekatkan diri kita kepada Allah. Pilihan seperti ini akan menghantar kita kepada redha Allah. Yng tercela itu ialah, mengatur dan pilihan kita untuk mencari dunia untuk diri sendiri, bukan untuk Allah dan bukan untuk Akhirat.

Kenapa kita menjadi seorang yang telalu sibuk mengatur urusan diri. Jawabnya, kita risau urusan rezeki kita. Takut tak kaya. Takut tak leh makan. Takut hidup susah. Dan macam-macam lagi yang takutnya. Ketakutan ini telah membuatkan kita lupa pada zat yang telah mengatur urusan kita sewaktu di alam rahim. Adakah kita yang keluarkan kita dari perut ibu kita, jawbnya tentu tidak.

Justeru sebagai hamba marilah kita pilih Allah, Jangan pilih selain Allah. Kerana jika itulah pilihan kita tentu Allah akan memperlihatkan kebaikan dan kelembutan-Nya kepada kita. Percayala apabila Alah mencipta manusia maka Dia tak akan serahkan kita kepada yang selain Dia.

Itu sebabnya para Nabi dan Para Arif (bijak sana) menyerahkan pengaturan dan pilihan hidup kepada Allah. Inilah ciri utama mereka.

No comments: