Thursday, September 22, 2011

Ya Allah Pilihlah untuk ku (04)



Ya Allah Pilihlah untuk ku (04)

Sebelum ini kita telah bincang bahawa kesibukan mengatur urusan diri adalah sia-sia. Sheikh Ibn Athaillah telah menyebut sikap sibuk mengatur urusan diri sebagai satu daripada syirik rububiyah. Syrik ada dua, ada syirik uluhiyah dan syirik rububiyah.Syrik uluhiyah bermaksud ada sembahan lain selain Allah, atau menentang ketuhanan Allah. Manakala syrik Rububiyah bererti meyakini ada pengatur lainyang turut mengurus kehidupan selain Allah. Manusia macam ini yakin bahawa dia boleh menjadi pengatur selain Allah . Kalau begitulah keadaannya, maka kita wajar berhati-hati dengan keadaan yang sangat bahaya ini. Bahaya bukan untuk kesihatan, tapi dalam konteks penghambaan kita kepada Allah.

Bayangkan seorang yang kita jumpa dengan seorang yang sopan satun, tentu hati kita akan senang. Bertapa beretinya sopan satu pada manusia. Sapatutnya kita harus lebih bersopan satun kepada Allah, jangan jauhkan diri kita dari Allah. Kalau beginilah kita, maka kita akan terdorong untuk menggugurkan urusan diri sendiri , yang dengannya membuatkan kita terhijab dari Allah. Bila hijab itu dibuka maka kita akan keluar daripada gelap kepada cahaya. Cahaya itu ialah serahkan urusan atau pilihan hidup kepada Allah, sesuai dengan tajuk Ya Allah pilihlah untukku. Ringkas ayat sufi itu, kita diatur dan tidak mengatur, kita ditentu dan tidak menentu, kita digerak dan tidak bergerak sendiri. Itulah sebenar-benar hamba. Redha lah dengan ketentuan Allah. Berbaik sangka lah dengan Allah. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Ingat juga janji Allah kepada kita sesiapa yang bertawakal kepada-Nya, Dia akan mencukupi. Manakala kesudahan sikap yang mulia ini ialah kitaakan rasa senang dan cinta pada segala kehendak dan keputusan-Nya. Seterusnya menerbitkan rasa cinta pada Allah. Cinta yang paling agong.

Sekilas pandang janganlah kita salah faham dengan kepasrahan ala sufi ini, dan jangan anggap sebagai pasif atau malas dalam hidup.Ia tidak sama dengan berhenti kerja,berhenti berusaha, berhenti berdoa, sebab kita sudah serah semuanya kepada Allah. Jangan fikir seperti itu. Sebenarnya kedua-dua isu itu tak bertentangan, kalau hati kita penuh dengan iman dan cahaya dari Allah maka kedua-duanya adalah selari dan sama. Kalau ada yang masih terkeliru, maka tanda iman belum sempurna dan hati masih malap dari cahaya. Penjelasan hal ini akan menyusul lepas ini. InsyaAllah. Lapangkan fikiran. Dengar dulu apa yang sheikh nak bagi tahu pada kita.

Positifnya berserah diri mengikut sheikh Ibn Athaillah, ialah :

Pertama ; tidak risau dengan masalah-masalah kehidupan. Sifat-sifat cemas, bimbang, gundah dan gelisah akan berkurang sedikit demi sedikit, dan muncullah ketenangan dan kejayaan dalam hidup.

Kedua ; Kurangnya bergantung kita pada amal dan usaha. Kita mungkin tak syok sorang. Sikap bergantung pada amalan dan usaha sendiri akan menghasilkan kekecewaan atau putus asa. Kerana berapa banyak usaha kita yang telah menempuh jalan kegagalan. Berserah pada Allah lah ialah jalan yang selamat yang hakiki.

Ketiga ; Redha pada kenyataan. Kerana kekecewaan hanya akan mengurangkan tenaga dan semangat kita.

Keempat ; menyebabkan harapan kita jadi tinggi sebab kita sudah bersandar pada Allah, bukan pada yang lain-lain. Kepercayaan kita Allah telah member yang terbaik untuk kita kalau tak di sini maka di sana. Ini semua akan menjadikan kita pemenang yang sebenar.

Bersambung…

No comments: