Sunday, September 18, 2011

Ya Allah Pilihlah untukku (02)




Ya Allah Pilihlah untukku (Kehidupan dari persepktif sufi) (02)

Bagaimana kita memandang kehidupan ini? Apa neraca atau kayu ukur yang kita akan guna. Dari persepktif mana kita melihat , negetif atau positif, itu semua akan mempengaruhi kehidupan kita. Kemudian dengan apa yang kita melihat. Dengan mata atau dengan mata hati. Dan adakah penglihatan kita sempurna ? Kalau sempurna maka bahagialah kita, kerana kehidupan kita nanti akan menjadi lebih jelas. Apabila kehidupan jadi jelas maka jalan kita juga akan turut jadi lurus dan lancar. Jalan yang sebaik ini akan terus membawa kita terus ke destinasi.

Satu cara untuk kita melancarkan perjalanan hidup kita ini ialah dengan menghayati kedudukan kita sebagai hamba Allah. Hakikatnya kita hamba Allah. Allah Pencipta kita. Sebagai hamba Allah maka kita mesti, tidak dapat tidak, mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah. Adalah tidak sopan bahkan kurang ajar jika kita hidup untuk kepentingan diri sendiri.Itu sebabnya kita perlu berehatdaripada mengatur itu dan ini dalam kehidupan kita.

Pada kebiasaanya keabadian atau ibadat kita pada Allah ialah menunaikan segala kewajipan seperti, solat, puasa, haji, dan zakat. Kuat atau tidak bergantung pada keimanan yang kita miliki. Namun kita boleh juga upgrade iman kita. Iaitu kita melaksanakan ketetapan yang telah ditentukan oleh Allah. Jika nilai tambah ini diaplikasikan maka kita akan dapat merasai kematangan iman.Dalam bahasa yang lebih tinggi dua perkara itu akan menghasilkan dua hokum yang mesti kita patuhi serbagai orang yang beriman. Pertama, hukum taklif, yang kita sedia maklum iaitu buat apa yang Allah suru dan tinggal apa yang Allah larang. Kedua, hukum takdir yang menliputi ketentuan dan keputusan dari Allah yang mesti dilalui dalam hidup kita ini.

Mengikut Ibnu Athaillah al-Sakandari Apa yang kita perlu atas dunia ini sudahpun dijamin oleh Allah. Dengan Ilmu-Nya, Allah sudah mengaturnya untuk kita, bahkan sebelum kita ada lagi. Setelah kita lahirpun Allah terus mengatur hidup kita, dan berterusan. Cumanya, bila manusia lahir setelah diberi akal, mulalah dia buat perangai, menjadi lupa bahawa urusan kehidupannya ada dalam aturan Allah. Dengan akal yang tak seberapa manusia seakan ingin mengambil hak pengaturan itu. Mereka ingin buat sendiri, mereka ingin mengatur sendiri segenap urusan hidup mereka. Hal ini tidak betul dan boleh tergolong dalam ketidak bersyukuran atas nikmat akal.

No comments: