Tuesday, September 19, 2017

KTP 042

Amatlah beruntung menjadi seorang muslim kerana setiap muslim itu ia diberi AKAUN AKHIRAT tatkala orang2 yg kafir mereka tidak ada akaun ini. Justeru dengan anugerah ini, isilah akaun akhirat masing2 dengan sedikit usaha dari amal2 yg terhidang. Amatlah rugi jika di akhirat nanti tatkala kita ingin draw amal soleh kita dan kad yg kita panggil "Syahadah" tetapi akaun kita sangat sedikit dan mungkin kosong akibat dicuri oleh "perompak amal" iaitu "maksiat2 yg dilakukan" .
Dana pahala itu perlu dihimpun sebanyak mungkin sebagai bekalan untuk kita menuju ke beberapa destinasi lain yg jauh iaitu alam barzakh, mahsyar, serta sirat. Hakikatnya apabila kita mati, jasad kita yg turn off line tetapi roh tetap online dan ia diMOVEkan ke destinasi yang lain. Pada ketika inilah dana pahala amal sangat2 diperlukan.
Justeru, janganlah kita merasa malas serta merasa usaha amal ini tidak penting kerana Alam Akhirat yang kita anggap FANTASI itu akan menjadi REALITY apabila kain kafan sampai ke jasad kita.
~ Istiqomah dengan ZIKIR PAGI/ Jangan tinggal SAYYIDUL ISTIGHFAR, injeklah Dana Akaun Akhirat kita dengan zikir "Subhanallah Wabihamdihi, Subhanallah Hil Adzim" zikir ini mengandungi VALUE NOTE yang sangat tinggi. Mudah2an kita semua beruntung.


Nikmat Allah sungguh tak sanggup untuk dihitung. Jika demikian, maka bentuk syukur kita pun masih terus mengalami kekurangan. Di awal surat An Nahl, disebutkan berbagai nikmat. Di antara nikmat yang disebutkan adalah hewan ternak, turunnya hujan, tumbuhnya berbagai tanaman (zaitun, kurma, dan anggur), beralihnya malam dan siang, adanya laut untuk mencari karunia Allah, adanya gunung-gunung yang dijadikan sebagai pasak agar bumi tidak bergoncang dan adanya bintang sebagai petunjuk arah.
Kemudian setelah menyebutkan berbagai nikmat tersebut, Allah Ta’ala berfirman,
“Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. An Nahl: 18).
Yang dimaksud dengan ayat ini disebutkan dalam Tafsir Al Jalalain (hal. 278), “Jika kalian tidak mampu menghitungnya, lebih-lebih untuk mensyukuri semuanya. Namun kekurangan dan kedurhakaan kalian masih Allah maafkan (bagi yang mau bertaubat, -pen), Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”



Jagalah tutur kata kita jangan terikut ikut dgn orang. Walaupun orang itu nampak hebat dan lebih kedudukan drp kita.
Bimbang di akhirat nanti payah kita nak jawab.



Kalau org bagi hadiah kpd kita balaslah dgn hadiah yg lebih baik.
Kalau tak mampu maka ucaplah terima kasih yg baik. Iaitu dari hati yg ikhlas.



Sesiapa yg hati menangis
Memang payah lah
Payah nak kesat
Air mata.



Apa yg tidak boleh didahulukan
Apa yg perlu didahulukan
Jangan marah dulu
Tapi sabar dulu
Fikir dulu


Apa khabar hati anda..
Peranan hati cukup besar..dia adalah ketua pd badan..ia adalah sumber perasaan..hati yg bersih adalah tempat tinggal iman..apabila hati ada masalah maka tanyalah iman


DUNIA INI FANA...
Fana tu abende ?
Senang saja..
Ada duit sikit...kita susah hati
Ada duit banyak...pun susah hati..takut kena culik, ugut, rompak dll
Tak ada pasangan...otak jadi serabut
Dapat pasangan...mungkin otak jadi lebih serabut
Makan sikit...rasa tak kenyang
Makan banyak...terlebih kenyang, mengundang pelbagai penyakit
Rumah kecil...rasa tak selesa
Rumah besar...rasa takut pula bila tinggal sorang2
Jawatan kecil...gaji pun kecil..hutang kecil
Jawatan besar...gaji besar..hutang pun besar
Hakikatnya, tak ada yang betul2 membuatkan kita bahagia dan puas...
Dunia ini fana/fake...
Kebahagiaan sejati hanya ada diakhirat...syurga
๐Ÿ’Œ~ISTIQOMAH ZIKIR PAGI,


Teringat guru kami yang mulia, Tuan Guru Sheikh Fahmi Zamzam al-Banjari (hafizahullah) pernah menyebut betapa manusia itu insaf hanya sekejap cuma.
Contohnya, apabila melihat kemalangan jalanraya yang mengerikan di depan mata, maka beberapa jam atau beberapa hari akan memandu dengan lebih berhati-hati dan berhemah; apabila dalam sebuah keluarga ada kematian, maka hiburan, tv,radio tidak lagi dipasang untuk beberapa hari atau minggu, kemudian akan balik asal.
Bahkan kepada si mati juga. Mereka yang meninggal sebenarnya memohon agar dihidupkan kembali kononnya berjanji akan beramal soleh pada kali ini, sepertimana yang disebutkan dalam al-Qur'an, mafhumnya:
"Dan jika sekiranya kamu melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): “Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin”. (As Sajdah 12).
Sheikh Fahmi menyebut ada sesetengah ulama yang berpandangan andaikata orang mati itu dihidupkan kembali dan diberi peluang untuk beramal di dunia ini buat kali kedua, nescaya mereka akan insaf hanya beberapa bulan sahaja kemudiannya selepas itu akan kembali derhaka dan melakukan maksiat sepertimana ketika mereka hidup awal dulu.


IKHLAS
"Dan engkau juga bertanya kepadaku tentang ikhlas, maka ikhlas itu bahawa engkau menjadikan segala amalanmu hanya untuk Allah taala dan hati engkau tidak merasa senang dengan pujian manusia dan engkau juga tidak peduli dengan kecaman mereka."
Al Imam Hujjatul Islam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad Al Ghazali -Kitab Ayyuhal Walad-


Pesan buat diri dan sahabat dikasihi..
"Jika kau hanya mencari cari kesalahan manusia, kau akan menemukan banyak kesalahannya, karena manusia adalah tempatnya salah dan lupa."
 ๐Ÿ~ Kalam Guru Mulia Al Habib Muhammad AlBagir bin Alwy bin Yahya


kita lupa ada manusia binatang disekitar kita
kita berharap undang undang berperikemanusian untuk mereka.
sedangkan mereka bukan lagi manusia
dan mereka juga bukan setakat binatang
munusia yang malang berdalih..undang-undang Tuhan tidak sesuai.


Hayati dan fahami juga hadith nabi ini:
“Tidak ada satupun musibah yang menimpa seorang yang beriman berupa duri atau yang semisalnya, melainkan dengannya Allah akan mengangkat darjatnya atau menghapus kesalahannya!!”
(HR Muslim)
Lihatlah! Lihatlah dengan mata hati! Lihatlah dengan jiwa yang tenang!!
Allah bagi kita ujian dan musibah adalah kerana Allah nak ampunkan kita wahai kawan!
Kita banyak dosa, banyak sangat buat dosa, dan lebih parah dari tu, kita lupa nak bertaubat, tapi, Allah nak jugak ampunkan kita, dengan cara bagaimana? Dengan cara, Allah timpakan musibah buat kita, yang mana, kalau kita REDHA dan sabar, Allah akan ampunkan semua dosa kita!!
Betapa baiknya Allah pada kita! Betapa cintanya Allah pada kita semua!!
Tapi, apakah yang kita balas setiap kali kita di timpa kesusahan dan kesakitan?
Adakah kata-kata nista dan cercaan, atau redha serta kembalikan segala pujian padaNya serta meminta ampun dari Allah?
By Tarbiah Sentap



Betapa banyak gila bapak nikmat yang Allah bagi pada kita dari kita bangun tidur sampai kita tidur balik, Allah bagi kita peluang demi peluang demi peluang, tapi, kita seakan-akan langsung tak menghargai nikmat yang Allah bagi.
Kita guna untuk maksiat, kita lupa Allah. Kita abai banyak suruhanNya.
Sedangkan, tujuan Allah bagi kita segala nikmat tu semua supaya kita gunakan semua tu untuk kembali pada Allah.
So, bila nikmat tak membuatkan kita kembali pada Allah, maka Allah bagi kita kesusahan!!
Kenapa Allah bagi kita kesusahan? Sebab, Allah dah terlalu rindukan kita!
Ya, Allah dah terlalu rindukan kita wahai kawan!!
Sebab, selama Allah bagi kita nikmat, kita terlalu jauh dariNya. Sebab tu Allah bagi kita kesusahan agar kita kembali padaNya. Allah nak kita kembali, Allah nak kita kembali, Allah nak kita kembali!!!!
Sebab tulah Allah bagi kita musibah wahai kawan.
by tarbiah sentap


ALLAH SANGAT BAIK PADA KITA
Sebelum kita merungut dengan kesusahan dan musibah yang Allah timpakan pada kita, cuba kita renung, betapa baiknya Allah pada kita!
Allah baik sangat pada kita, kan?
Allah bagi kita mata, mulut, tangan, telinga. Allah baik sangat kan?
Walaupun kita banyak guna MATA untuk tengok benda yang Allah tak suka, kita tengok ajnabi, kita tengok benda haram, kita tengok dan cari keburukan orang lain, tapi Allah masih bagi kita mata, allah tak butakan kita.
Walaupun kita banyak guna MULUT untuk mencarut, mengumpat, mengadu domba, megutuk mencaci maki, dan fitnah, tapi Allah masih tak bisukan kita.
Walaupun kita banyak guna TANGAN untuk melukakan orang, menulis benda yang tak elok, search benda haram di internet, membuat lambang mencarut, mencuri dan sebagainya, tapi Allah masih tak kudungkan tangan kita.
Walaupun kita banyak guna TELINGA untuk dengar keburukan orang, dengar orang mengumpat, dengar lagu-lagu yang liriknya berbaur lucah, lirik yang mengajak kita buat dosa seperti lirik tentang couple, pergaulan bebas, seks dan sebagainya, tapi Allah masih tak pekakkan telingan kita.
Allah sangat baik pada kita, kan?
Kadang, kita lupa diri. Kita lupa nikmat yang Allah beri pada kita tidak tertandingi, kita lupa, kita lupa, kita lupa...
Tapi, apakah Allah lupakan kita?
Tidak.



Orang yang cinta Allah, akan sentiasa bersangka baik dengan Allah. Kadang, Allah bagi kita kesusahan dan kesulitan ada sebab, ada hikmah yang Allah nak berikan pada kita, ataupun, Allah nakkan sesuatu dari kita, atau, Allah nak berikan sesuatu yang amat berharga pada kita. Tapi, kita tak nampak. Apa yang kita tahu hanyalah bersangka buruk dengan Allah, memaki hamun dan menyalahkan Allah, kita sonbong dan makin jauh dengan Allah.
“Apalah dosa aku sampai aku di timpa musibah macam ni…”
“Kenapalah aku yang kena musibah? Kenapa bukan orang lain?!!”
“Kenapa, kenapa, kenapa??!!!!”
Kita hanya tahu mempersoalkan dan menyalahkan Allah. Tapi, kita ni langsung tak pernah muhasabah diri, merenung diri kita sendiri, melihat diri sendiri.
by tarbiah sentap



"Ketika orang datang meminta pertolongan, hendaklah kita memberi pertolongan itu, seolah² kita mahu orang lain memberikan pertolongan yang sama kepada kita."
"Andai kita berhadapan dengan orang yang lebih tua, bermakna kita sebenarnya berhadapan dengan orang yang telah mendapat banyak nikmat Allah."
"Oleh itu, kewajipan kita adalah menghormatinya.."



Sedarilah dan bukalah minda bahawa apabila kita terlalu sibuk dengan urusan DUNIA, maka ia akan menjauhkan diri kita dari mengingati Allah SWT. Justeru nikmat kelapangan masa adalah nikmat yang terbaik untuk kita gunakan untuk ingat Allah SWT dari kesibukan dunia.
Ada pelbagai cara utk ingat Allah SWT samada melalui zikir, membaca Al-Quran atau mencari majlis-majlis ilmu kerana inilah yang akan menjadi makanan/rezeki kita di akhirat tatkala di sana nanti kita tidak ada dinar dan emas atau haiwan sembelihan atau tanaman untuk di makan bagi meneruskan kehidupan yg amat memeritkan bagi menanti saat penghisaban.
Alam mahsyar adalah alam yg teramatlah lama hingga menyebabkan ada di antara manusia yg akan berenang di lautan peluh sebagaimana yg di ceritakan oleh Nabi s.a.w melalui Ibnu Umar ra, kata Nabi s.a.w, “Seluruh manusia akan berdiri di hadapan Tuhan Pencipta Alam ini (pada hari qiamat nanti), sehingga salah seorang di antara mereka ada yang akan tenggelam didalam peluhnya sendiri sampai ke pertengahan telinganya.” Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.
~ ISTIQOMAH ZIKIR PAGI, JANGAN TINGGAL SAYYIDUL ISTIGHFAR DAN PERBANYAKKAN SELAWAT PADA HARI JUMAAT.


๐ŸƒSahabat - sahabatku,๐Ÿƒ๐Ÿ’ž๐Ÿƒ*
*๐Ÿƒ๐ŸŒน๐ŸƒHargailah apa yang ada di depan mata๐Ÿƒ๐Ÿ’ž๐Ÿƒ*
*๐Ÿƒ๐ŸŒน๐Ÿƒsebab orang baik tak datang selalu๐Ÿƒ๐Ÿ’ž๐Ÿƒ*
*✨๐Ÿ˜‡DAN✨๐Ÿ˜‡*
*๐Ÿƒ๐ŸŒน๐Ÿƒjangan cari yang sempurna,๐Ÿƒ๐Ÿ’ž๐Ÿƒ*
*๐Ÿƒ๐ŸŒน๐Ÿƒkita tak kan jumpa๐Ÿƒ๐Ÿ’ž๐Ÿƒ*
*๐Ÿƒ๐ŸŒน๐ŸƒJika kita mencari yang sempurna๐Ÿƒ๐Ÿ’ž๐Ÿƒ*
*๐Ÿƒ๐ŸŒน๐Ÿƒkita akan kehilangan yang terbaikk๐Ÿƒ๐Ÿ’ž๐Ÿƒ*
*๐Ÿƒ๐ŸŒน๐Ÿƒkerana kesempurnaan itu๐Ÿƒ๐Ÿ’ž๐Ÿƒ* *๐Ÿƒ๐ŸŒน๐ŸƒHanya milik ALLAH SWT...* ๐Ÿƒ๐Ÿ’ž๐Ÿƒ



Sesiapa yg membenci sesorang tanpa hak
Dan ajak orang lain turut membenci
Maka lambat laun
Di akan dibenci dan tersisih


Sudah kita memuji Allah
Pagi ini
Orang yang puji Allah
Masa senang dan masa susah.
Menjadi org pertama dipanggil
Di akhirat nanti.

Jangan menyakitkan hati orang lain
Kerana ia juga
Pemberat timbangan amal
Di akhirat nanti.



Apa bila kita buat sesuatu kebaikan
Maka tersenyumlah
Senyuman itu adalah nilai tambah untuk kebaikan.


Pernahkah kita berada di rumah yg kosong
Apa perasaan kita
Menakutkan
Macam itulah hati kita
Seperti rumah kosong
Jika satu hari tidak membaca Al Quran


Kenapa bubuh lampu banyak-banyak dalam rumah
Supaya ia terang berderang
Nampak cantik
Sebenar masih tak terang
Yang menerangi rumah sebenarnya ialah
Solat dan baca Al-Quran.


Dengki itu umpama api
Boleh membakar kebaikan2 yg telah kita bina
Padamlah api itu
Dengan siraman iman.

Jika kita sihat
Tidak mustahil kita akan
Sakit
Oleh itu jangan
Lepaskan peluang
Untuk bersyukur


Yang lelah
Makin lelah
Orang apa tahu
Kita yg rasa
Kamu akan lelah sendiri jika kamu terus mengikuti kata orang lain. Dengarkanlah kata hatimu kerana yang mereka katakan belum tentu benar


Wahai wanita
Engkaulah penghiasan
Patutlah kosmetik kecantikan
Sangat laris
Masing masing ingin mencantikan hiasan
Cuma jgn lupa hiasan yg terbaik ialah
Wanita solehah.


Hati hati
Jangan ikut rasa saja
Janganlah engkau menampakkan kegembiraan di atas musibah yang menimpa saudaramu, sebab bisa jadi Allah merahmatinya dan menimpakan bala atasmu. (HR. At-Tirmidzi)


Menjauhi yg haram itu
Termasuk
Akhlak yg mulia.



Kategori akhlak yg paling baik ialah
1. Hilang penyakit yg ada dalam hati kita
2. Jangan fitnah org lain
3. Tolong ringankan beban org lain


Apakah akhlak yg paling baik
Buat sesuatu itu kerana Allah
Hanya Allah dalam perkiraannya


Jangan menunggu
Bangun dan buat segera
Bimbang tak sempat
Waktu petang
Atau
Datangnya sakit
Atau
MATI


Cuba semak dimana duduknya sifat malu dalam diri kita.
Kenapa malu penting.
Malu itu berkait rapat dgn iman.


Taatlah perintah Allah maka Allah akan bantu kita
Ingat lah Allah waktu kita senang..Allah akan bantu waktu kita susah.


Jangan dibuat perkara yang sia sia. Tidak berguna.
Sbb ciri orang islam yg baik ialah meninggalkan perbuatan yg tak berguna.
Lebih malang perbuatan itu tak berguna langsung di akhirat nanti.


Di akhirat nanti setiap org amat berharap timbangan amalannya menjadi berat.
Pemberat timbangan yg paling efektif ialah akhlak mulia
Sejauhmana kita memiliki akhlak mulia?


Bagaimanakah cara untuk
Menjadi pahlawan yg berani
Mudah je
Kawal diri sewaktu nak marah.


Jangan dengki dengan kebahagian orang lain
Nilai bahagia ini tidak sama
Mungkin tak lama
Tugas kita istiqamah iman dan ketaatan kpd Allah.


Apakah ukuran kebahagiaan
Harta
Pangkat
Anak
suami prihatin
isteri jelita
Rumah mewah besar
Jawapan cuma satu
Sejauhmana kita taat
Kepada Allah.



Bila hati kita dibuka untuk belajar ilmu agama.
Maka itulah tandanya cinta Allah.
Cinta Agong tu..


Kita tidak boleh jadi mujahidin sebab tak pergi berperang pun. Tapi kita seumpama mujahidin apabila bersusah payah mencari nafkah untuk keluarga.
Bagi suami yg mampu tapi malas nak cari nafkah tak tahulah nak umpamakan apa..


Berdoalah dengan yakin. Dgn keyakinan bahawa Allah akan makbul. Jangan acuh tak acu.

Orang beriman sepatutnya tidak berdukacita
Sebab quran menyatakan
Berilah khabar gembira kepada orang beriman.



Kenapa kita perlu berbuat baik. Kerana kebaikan itu akan kembali kepada kita. Kenapa kita tidak boleh buat jahat kerana kejahatan itu akan kembali kpd kita.



Kekayaan dan anak-anak adalah bantuan Allah untuk kita. Jadi bukan untuk bermegah megah..bila kita dibantu maka berterima kasih lah.



Jatuh dan bangun adalah yg terjadi dalam sejarah tamadun dunia. Maka tak pelik jika berlaku dalam hidupmu. Bersabar lah.



Memang ada perbezaan antara agama Islam dan umat Islam. Hanya orang Islam yg patuh dgn ajaran Islam saja yg memiliki persamaan.


Apabila Allah perintah maka jangan sombong.sbb mungkin menjadi semakin sesat.


Nabi Nuh a.s. selalu memuji Allah bila makan, minum, berpakaian, dan dalam semua perbuatannya. Kerana itulah maka ia digelar sebagai hamba Allah yang banyak bersyukur.


Ajarlah anak anak kita bersyukur suruh mereka ucap alhamdulillah..kelak nama kita akan dikenang..

Allah itu maha berkuasa Dia adalah pelindung dan penolong kita.


Allah itu maha mendengar Dia akan mendengar kata-kata kita dan mendengar kata-kata org yg mengata kita.


Jangan bimbang terhadap usaha manusia utk menganggu kita jika kita menjadikan Allah sebaik-baik pelindung



Mahasuci Allah yg memberi keupayaan kepada kita untuk bergerak dan berjalan. Ada orang ingin bergerak tapi tidak mampu..kerana keupayaannya utk bergerak telah
Ditarik..walaupun dia seorang kaya raya..
Maka selayaknyalah kita bersyukur.
alhamdulillah


Apa perlu dibuat jika ditimpa musibah
1. Jangan syirik
2. Jangan zalim
3. Berbuat baik


Alhamdulillah yg indah pada niat cinta kerja dan amal ialah kerana Allah.


Takut pada makhluk
Dan
Berharap pada makhluk
Adalah tanda
Kelemahan iman.

Baiki lah diri sendiri sebelum baiki orang
Supaya usaha itu menjadi bermakna dan indah


Ulama dulu guna waktu untuk akhirat..yang sisa sisa baru untuk dunia
Namun manusia kini ramai yg menggunakan seluruh waktunya utk dunia..sehingga hampir tiada sisa



Kita menerima drp Allah dan kita memberi kpd makhluk
Kerana
Tangan kita berhubung dgn makhluk
Dan hati kita berhubung dgn Allah.
Jagalah dua hubungan itu


Satu bentuk kemuliaan
Jangan terlalu mengharap pada manusia
Banyak memberi dan kurang meminta
Kita yg menyantuni org bukan org yg menyantuni kita


BERSOPANLAH TERHADAP ALLAH DAN MAHKLUKNYA
“Bersopanlah yang baik terhadap-Nya dan terhadap makhluk-Nya. Sedikitlah berbicara yang tidak berguna bagimu.”
~ Syeikh Abdul Qadir Jailani

Maka tetaplah terhibur dengan-Nya yg berada di dalam hatimu, dan kamu akan bertambah sehingga kamu mengambil sesuatu di samping-Nya. Mulanya kamu kecil kemudian menjadi besar. Apabila kamu sudah besar maka hati penuh dengan Allah, maka tidak ada jalan dan tidak ada sudut bagi hati untuk selain-Nya.
Jika kamu ingin sampai kepada ini, maka jadilah kamu mengikut perintah-Nya, mencegah segala larangan-Nya, berserah diri kepada-Nya dalam kebaikan dan keburukan, kaya dan fakir, mulia dan hina.”
~ Syeikh Abdul Qadir Jailani

Mohonlah pertolongan kepada-Nya atas sesuatu yang menjadikan kebaikanmu. Kenderailah nafsumu, jika tidak, ia akan mengenderai kamu. Nafsu itu tukang memerintahkan keburukan di dunia dan tukang mencela di akhirat.”
~ Syeikh Abdul Qadir Jailani



Hiburan di syurga hanya dapat dilihat dengan mata iman. Sekiranya kita dapat melihatnya maka leburlah jiwa kita merinduinya.


Sekiranya kita penuhi hati kita dengan kebaikan makakeburukan tidak boleh membahayakan kita.


Rumah itu harus dimakmurkan dengan ibadat sebelum kita berpindah ke rumah lain.iaitu dalam tanah.

Sabar itu sangat indah dalam semua keadaan
Namun org yg dekat dgn Allah
Berkata sabar yg tak indah ialah
Sabar utk Bertemu dengan Allah
Mereka tak sabar sabar


Zuhud tak mampu
Jika kita tidak mampu meninggalkan dunia
Maka tinggalkan lah dosa dosa


Ingat formula ini
Jika kita tidak ingin disakiti maka jangan menyakitkan orang lain.


Jangan lupa meminta segala hajat kita kepada Allah..
Dapat pahala lagi.


Cara nak membunuh nafsu syahwat
Ialah sedikit makan
Patut lah dia tak mati2


Payah nak cari benda2 macam ni
1. Wajah yg baik memelihara kehormatan
2. Kata2 baik dgn agama yg kuat
3. Persahabatan yg baik dgn kesetiaan.



Di akhirat nanti kita akan dibantu oleh
1.Org yg buat kianat/zalimi pada kita sbb kita boleh ambil pahala dia.
2.Org yg berhutang dgn kita..dia nak bayar mcm mana di akhirat nanti.
3.Orang yg menjadi saksi kebaikan kita
4.Orang yg menyebar ilmu yg kita sampaikan kpdnya.
5.Orang yg memberi peluang kpd kita untuk kita bantu dia..lepas tu kita lupakan kebaikan kita itu.
6. Dan ramai lagi sila rujuk quran hadis dan ulama .


Ketenangan jiwa merupakan satu perkara yang tidak boleh dilakonkan kerana ia hadir dengan sendirinya. Jika keresahan hati melanda kita, nescaya segala urusan yang dikerjakan akan pincang dan binasa. Sebaliknya jika ketenangan menguasai kita segala urusan yang kita lakukan akan berjalan lancar dan baik.
Untuk mendapatkan hati yang tenang kita perlu berlapang dada dalam segala hal yang kita tempuhi kerana hanya hati yang lapang dan tenang sahaja bisa melahirkan urusan yang mudah dan sempurna. Justeru itu,sentiasalah mengingati Allah dan sentiasalah berzikir supaya kita beroleh kesihatan dan ketenangan selalu.

No comments: