Sunday, October 02, 2011

Dua Jiwa satu Zaman



Dalam diri kita ada hati. Macam-macam boleh diisi dalam hati. Yang baik pun boleh yang tak baik pun boleh. Hati juga tempat menyimpan iman kita. Namun tak ramai yang ingin menjadikan hati `sebagai tempat menyimpan iman. Kenapa, mungkin jawapan ada pada diri masing-masing atau tak ada. Manusia cenderung isi nafsu dalam diri mereka.

Sebahagia daripada manusia telah dengan bangganya menyimpan cinta duania dalam hati mereka. Pada waktu itu jawatan menjadi sangat-sangat penting. Mereka akan bangga dengan kuasa yang mereka miliki. Dan kuasa itu digunakan sepenuhnya, hak oranag lain mereka tak Nampak dah atau buat-buat tak Nampak. Derita orang lain bertambah, kerana nafsu mereka. Sehinggalah sampai satu saat mereka tahu bahawa Allah yang Maha berkuasa mengatasi segala-galanya.

Dan satu pihak yang lain ada juga orang yang menjauhkan diri daripada cinta dunia itu, dengan fikiran dan kekuatan diri. Walaupun hidup ditengah-tengah manusia yang kalut itu, dia tetap mengahadapi mereka dengan member nasihat, dakwah dan bimbingan untuk membaiki jiwa-jiwa yang rosak, serta membersihnya. Memberi nasihat tentang akidah yang benar terhadap hari akhirat dan menjauhi tipudaya dunia.

No comments: