Monday, October 03, 2011

Makna-makna kehidupan 002


Pohon. Pohon yang rendang itu, bolehlah kita buat untuk berteduh, daripada panas. Kita rasa seronok dan nyaman di bawahnya. Sebenarnya kitalah sepatutnya pohon itu. Memberi manafaat pada orang yang dibawah, orang rasa selesa dengan kita, dan amat berterima kasih pada kita. Kita pun tak kisah mana orang ucap terima kasih atau tak ucap terima kasih, kita tak ke mana-mana terus membantu orang yang mengharapkan bantuan kita. Matlamat hanya satu, menjadi sebaik-baik manusia yang Allah ciptakan.

Antara Masa. Masa depan dan masa lalu, adalah berbeza, ada jarak yang memisahkannya. Jika masa lalu kita penuh dengan kegagalan dan hati yang luka maka lupakan lah. Kita janganlah dibebankan oleh masa lalu untuk menghadapi masa depan. Serahkanlah masa lalu kita kepada Allah dengan penuh redha, sabar dan insaf. Insya Allah kita dapat bina masa depan yang lebih cerah, paling tidak hati kita cerah.

Bercakap. Bercakap adalah satu cara komunikasi. Mudah saja untuk bercakap, syarat jangan bisu. Namun percakapan jadi susah bila orang susah nak faham. Oleh itu bercakaplah yang mudah-mudah, mudah-mudahan orang akan mudah nak faham. Maka itulah komunikasi yang berjaya.

No comments: