Monday, October 03, 2011

Makna-makna Kehidupan 004


Kebijaksanaan. Kebijaksaan adalah sangat baik. Hasil daripada pemikiran yang baik. Daripadanya lah terhasilnya kebahagian dan kejayaan. Kebijaksaan itu jangkauannya sangat jauh, itu digelar bijak sehingga sampai di sana. Allah boleh bagi kebijaksaan kepada semua orang. Ini bermakna ada masanya bijaksana tiada gunanya, dan jika disalahgunakan akan menyebabkan penderitaan. Justeru tanpa iman maka bijaksana itu akan disalahguna.

Pengalaman. Kata orang pengalaman itu sangat mahal. Ini kerana kita boleh mencari pengalaman namun kita tidak boleh mencipta pengalaman. Ini kerana pengalaman itu anugerah dari Allah. Itu sebabnya pengalaman antara kita adalah berbeza. Pengalaman itu adalah amat bermakna maka hadapilah ia.

Kuat. Orang yang kuat apabila dia boleh menolak kita, dan kita pun jatuh. Namun itu bukan ukuran sebenarnya kerana esok belum tentu dia boleh menolak kita dan belum tentu kita jatuh. Kekuatan itu adalah kita dapat sabar ketika marah. Dan kekuatan itu ialah semngat yang tak kenal erti kalah. Dan kekuatan itu ialah hati kita yang penuh dengan iman.

No comments: