Tuesday, April 04, 2017

KTP 004


Apabila mereka melakukan kesalahan ke atas kamu..
Jangan dinanti kata maaf darinya...
Tapi sebaliknya kamu memaafi kesilapannya..
Kunci kebahagiaan dan ketenangan itu adalah sentiasa memberi kata maaf bukan menerima..
Kerana memberi itu mendidik hati menjadi pemurah dan ikhlas...


Teruskan untuk terus memperbaiki diri walaupun langkah penghijrahan kita perlahan, namun disisi Allah, Masyaa Allah.
Usahalah untuk jaga istiqomah kerana istiqomah itu adalah intipati kepada kejayaan atas perubahan. Banyak ALASAN itu bukanlah pengecualian tetapi ia adalah sketsa yang merugikan.
Sekiranya kita ingin melancong ke tempat yang indah tanpa usaha untuk mendapatkan modal, maka ia tinggal sebagai angan2 kosong. Begitulah hakikatnya SYURGA , usahalah untuk mencari modal yang secukupnya untuk menuju ke destinasi yang teramat jauh itu iaitu dengan mempertingkatkan amal soleh sebagai modal kita. Semoga kita berusaha menjaga ketaqwaan.

Doa Mohon Dijauhkan Dari Perbuatan Maksiat
اَللّٰهُمَّ اِنَّا نَساَلُكَ التَّوبَةَ وَدَوَامَهَا وَنَعُوذُبِكَ مِنَ المَعصِيَةِ وَاَسبَابِهَا وَذَكِّرنَا بِالخَوفِ مِنكَ قَبلَ هُجُومِ خَطَرَاتِهَا وَاحمِلنَا على النَّجَاةِ مِنهَا وَ مِنَ التَّفَكُّرِ فِى طَرَائِقِهَا وَامحُ مِن قُلُوبِنَا حَلَاوَةَ مَااجتَنَينَاهُ مِنهَا وَاستَبدِلْهَا بِالكَرَاهَةِ لَهَا وَالطَّمَعِ لِمَا هُوَ بِضِدِّهَا.

ALLAHUMMA INNAA NAS-ALUKAT TAUBATA WADAWAAMAHAA WANA'UUDZUBIKA MINAL MA'SHIYYATI WA ASBAABIHAA WA DZAKIRNAA BIL KHAUFI MINKA QABLA HUJUUMI KHATHARAATIHAA WAHMILNAA 'ALAN NAJAATI MIHAA WAMINAT TAFAKKURI FII THARAA-IQIHAA WAMHU MIN QULUUBINAA HALAAWATA MAJTANAINAAHU MINHAA WASTABDILHAA BIL KARAAHATI LAHAA WATHTHAMA'A LIMAA HUWA BIDHIDDIHAA.



"Wahai Allah, kami memohon kepadaMu petunjuk sehingga kami bertaubat senantiasa atas segala dosa dan kesalahan kami. Dan aku berlindung kepadaMu dari perbuatan maksiat dan sebab-sebabnya, dan jadikanlah kami selalu ingat kepadaMu, sebelum datangnya hasrat untuk berbuat maksiat yang penuh bahaya. Selamatkanlah dengan adanya perasaan benci selalu terhadap perbuatan maksiat serta terbitkanlah dalam hati kami adanya rasa loba untuk berbuat sebaliknya."
ALLAHUMMA AAMIIN YA RABBAL'ALAMIN

"Sindir menyindir ni kalau sikit-sikit bagus.. Sekali sekala bagus.. Tapi, kalau asyik dengan teknik sindir menyindir sampai setiap hari kerjanya kena fikir apa sindiran nak diberi pada orang lain dan masyarakat, lama-lama hati sendiri akan tertusup dengan rasa angkuh.. Lama-lama bahasa akan jadi makin kasar.
Maka, mulalah kita menyindir bukan sebab itu merupakan 'salah satu teknik' yang mampu buat orang tersengat.. Tetapi, kita mula menyindir sebab memang niat kita saja nak bagi orang rasa pedih.. Memang kita nak mereka rasa bengkak kene 'tembak' dengan kita.
Bukan nak kata tak boleh langsung teknik sindir menyindir ni.. Tapi, pada kadarnyalah.. Kalau overdose, boleh jadi overdosa..
Muhasabah terutama buat diri sendiri yang sangat lemah dan goyah imannya"


Lemah Lembut
Lemah lembut merupakan pemberian Allah yang sangat berharga bagi hamba-Nya. Bila akhlak ini melekat pada diri kita, maka sudah sepantasnya kita bersyukur karena merupakan suatu tanda bahwa Allah mencintai kita.
Rasulullah Saw. bersabda, “Jika Allah mencintai suatu keluarga maka Dia memasukkan sikap lemah lembut kepada mereka.” (HR. Ibnu Abid Dunya)
Selain hadits ini, banyak sekali keutamaan sikap lemah lembut baik yang disebutkan Al-Qur’an, hadits, maupun perkataan salafus shalih.
Allah Swt. berfirman, “Maka disebabkan rahmat dari Allah lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka, sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu.” (Qs. Ali Imran: 159)
Rasulullah Saw. bersabda, “Sesungguhnya Allah itu Maha Lembut dan menyukai kelembutan. Dan Dia memberi pada kelembutan itu sesuatu yang tidak diberikan Nya pada sikap kasar, dan apa yang tidak diberikan Nya pada yang lainnya.” (HR. Muslim)
“Barangsiapa yang terhalangi dari bersikap lemah lembut, maka dia telah terhalang dari seluruh bentuk kebaikan.” (HR. Muslim)
Demikianlah ayat dan hadits ini menjelaskan salah satu kedudukan yang utama sikap lemah lembut.


No comments: