Monday, April 17, 2017

KTP 013

KTP 013

Perbanyakkan kebaikan kerana kebaikan itu boleh menghapuskan kejahatan
Kemuncak kebaikan ialah solat.

Berusahalah untuk bertahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.
Solat Tahajud biasanya dilakukan semasa Qiamullail. Ibadah Qiamullail adalah kebiasaan para salaful soleh dan syiar para kekasih Allah SWT. Nabi Muhammad SAW bersabda dalam hadis :
“ Hendaklah kamu mengerjakan qiamullail kerana qiamullail adalah kebiasan orang soleh sebelum kamu. Qiamullail mendekatkan diri kepada Allah SWT, menghapuskan dosa dan megusir penyakit daripada tubuh.”
( Riwayat At-Tirmidzi)
Solat malam merupakan ibadah yang paling afdal kerana ia lebih mendekatkan diri kepada rasa keikhlasan dan menjauhkan diri daripada riak. Latihan ini sangat baik untuk mendidik diri agar sentiasa bersih, jernih dan suci!




Suami perlu tahu 5
Istrilah yang Akan Tetap Setia Bersamamu
Para suami, sayangilah istri kalian, karena istri kalianlah yang akan menemanimu hingga kau tak berdaya suatu saat nanti. kedua orang tua pasti akan meninggalkanmu karena tutup usia, dan anak-anak yang engkau cintai pasti akan meninggalkanmu karena keluarga barunya. Maka ingatlah, istrilah yang akan menemanimu ketika kamu sakit ketika kamu mulai tak mampu lagi menopang badanmu sendiri ketika tua kelak. Sungguh istrimu, merupakan makhluk yang paling setia yang tetap berada di sampingmu.
Kasih sayang seorang suami itu merupakan kunci utama dari kesetiaan seorang istri.


Suami perlu tahu 4
Hanya Istri yang Bisa Menerima Segala Kekuranganmu
Jika ditanya, siapa yang mampu hidup dan membersamai seorang pria sangat lama hingga ajal menjemput? Maka ia adalah istri.
Tidak hanya hidup bersamamu mengarungi hidup ini, berjuang bersama hingga tetap mendukungmu walaupun orang lain membecimu. Namun, istrimu juga dengan sangat toleran menerima segala kekuranganmu.



Suami perlu tahu 3
Doanya Sebab Kesuksesanmu
Bekerja mencari nafkah merupakan kewajiban suami. Memberikan makan anak dan istri adalah tanggung jawab suami. Tapi, dibalik semua kerja kerasmu hingga engkau menjadi berjaya itu tidak lepas dari doa tulus istrimu di rumah.
Wahai, para suami sayangilah istrimu karena ia faktor paling berpengaruh dari kesuksesanmu selain karena ibumu. Ingatlah perkataan Umar RA bahwa “Kesuksesan seorang lelaki kerana ada dua wanita hebat di sampingnya, yakni ibunya dan istrinya.”
Perlakukanlah mereka dengan lembut, janganlah kalian menyakiti hatinya..
karena sesungguhnya salah satu doa yang qabul dan cepat diijabah adalah doa seorang istri yang dengan tulus mendoakan suaminya.


Suami perlu tahu 1
Sayangilah isterimu wahai para suami, kerana isterimu menjadi sebab yang besar rezeki kalian semakin bertambah dan diberkati oleh Allah SWT.
Ingatlah janji Allah, bagi orang yang menikah.
"Dan nikahkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (menikah) dari hamba-hamba sahayamu yang laki-laki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan, jika mereka miskin maka Allah akan menjadikannya kaya dari kurniaNya kerana Allah itu adalah Maha Luas PemberianNya lagi Maha Mengetahui" (Q.S.An Nur : 32).



Rahasia orang-orang yang dekat dengan Tuhan dilalui dengan jalan banyak zikir dan doa. Orang yang dekat dengan Tuhan, akan membuat mereka menjadi tenang, damai, pemaaf, penyayang dan sekian banyak sifat-sifat baik akan terpancar dari dalam dirinya.


Bantu orang lain
Salah satu hal yang dapat membuat hati tenang dan damai adalah ketika kita melihat senyum manis orang lain kerana kita telah membantunya. Sungguh menenangkan senyum kebahagiaan mereka.
Membantu orang lain menyelesaikan permasalahan yang mereka hadapi, membuat hati kita juga ikut senang. Sebanyak apa pun masalah kita, jangan abaikan orang lain. Berikan sumbangsi terbaik kita untuk mereka, sesuai dengan apa yang kita punya.
Ketenangan hati boleh ditemui dari orang lain.
Dari sini pula kita dapat belajar, bahwa liku liku dan kerasnya kehidupan bukan hanya menimpa kita. Namun juga dirasakan orang lain. Jangan payah membantu orang lain, apa pun itu. Walaupun membantu ia 'hanya' dengan tersenyum. Niscaya senyum itu pun akan memancar kembali kepada diri kita.

No comments: